Meta tags beschrijven de karakteristieken en gegevens van een webpagina. Door meta informatie in de vorm van tags mee te geven kunnen zoekmachines sneller en effectiever pagina’s indexeren en zo de meeste relevante zoekresultaten weergeven. De meta-tags bepalen bovendien hoe een webpagina wordt weergegeven in zoekmachines. De meest gebruikte meta –tags zijn de meta title, meta description en meta keywords.
Dit is de titel van je webpagina, hiermee geef je aan waar de betreffende pagina over gaat. Het schrijven van sterke meta-titels is cruciaal voor effectieve SEO-praktijken en ranking in organische zoekopdrachten, omdat zoekmachines deze titels analyseren om te navigeren naar het onderwerp van uw pagina en deze dienovereenkomstig rangschikken. Denk aan meta titels als de kaarten in een bibliotheekcatalogus; een zoekmachine is de georganiseerde index van informatie, en de meta titels zijn methodisch gerangschikte kaarten binnen die index. Idealiter wordt een metatitel als volgt opgesteld:
Het primaire trefwoord – het secundaire trefwoord | merknaam
Qua lengte zou een metatitel 50 tot 60 tekens moeten tellen. Als dat meer is, loop je het risico dat je tekst door zoekmachines zoals Google wordt weggeknipt. Als je wilt dat je titels goed worden weergegeven, kun je het beste de bovengenoemde titellengte aanhouden.
Een meta description-tag is een beschrijving van een pagina die wordt weergegeven als onderdeel van een zoeksnippet op een pagina met zoekmachineresultaten. Het is bedoeld om gebruikers een idee te geven van de inhoud van de pagina en hoe die verband houdt met hun zoekopdracht. Meta-beschrijvingen kunnen technisch gezien elke lengte hebben, maar Google beperkt doorgaans de weergave van deze teksten tot ongeveer 155-160 tekens. Het is het beste om meta-beschrijvingen lang genoeg te maken zodat ze voldoende informatie bieden, dus wordt aangeraden om beschrijvingen tussen de 50 en 160 tekens te gebruiken. Houd er rekening mee dat de “optimale” lengte kan variëren afhankelijk van de situatie en dat het belangrijkste doel moet zijn om waarde te bieden en klikken te stimuleren.
Meta-beschrijvingen spelen geen rol in de ranking-algoritmen van Google, maar kunnen wel invloed hebben op de click-through rate van een pagina in de zoekresultaten. Dit kan weer een positief effect hebben op de ranking van een pagina. Deze korte teksten bieden webmasters de kans om hun inhoud te “adverteren” voor zoekers en bieden zoekers de kans om te bepalen of de inhoud waarschijnlijk relevant is voor hun zoekopdracht en de informatie bevat die zij zoeken. Omdat meta-beschrijvingen een indirecte invloed hebben op zoekresultaten en omdat ze het gedrag van gebruikers aanzienlijk kunnen beïnvloeden, is het belangrijk dat je moeite doet om ze goed te schrijven.
Meta keywords zijn HTML-tags die gebruikt kunnen worden om zoekmachines meer informatie te geven over de inhoud van een webpagina. Deze tags staan in de broncode van een pagina en zijn niet zichtbaar voor bezoekers. Google gebruikt de meta-trefwoorden-tag al minstens tien jaar niet meer om webpagina’s te rangschikken. Dit werd bevestigd door Matt Cutts, de voormalige hoofd van het Webspam Team van Google, in een video uit 2009 waarin hij zei: “we gebruiken de keywords meta tag niet in onze zoekresultaten.” In 2020 bevestigde een Twitter-poll van Bill Slawski dat de meeste SEO-professionals de meta-trefwoorden-tag ook niet meer gebruiken.