development online-marketing online-strategy

Zoekmachine marketing betreft eigenlijk alle organische activiteiten om meer bezoeken of conversies te genereren op jouw website(s). In een steeds meer online ontwikkelende economie is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben om online concurrentievoordeel te kunnen behalen.

Wat is Zoekmachine optimalisatie?

Wellicht gingen we iets te snel, SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization, oftewel, zoekmachine optimalisatie. Het doel bij Zoekmachine optimalisatie is niets minder dan ervoor zorgen dat websites hoger ranken in de organische zoekresultaten. We kennen echter ook nog SEA, hierbij betaalt de website-eigenaar advertentiekosten om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen bij relevante zoekopdrachten.

Bij Zoekmachine optimalisatie komen drie hoofdzaken kijken, namelijk techniek, content en autoriteit. In dit artikel hebben we deze drie hoofdzaken zo helder mogelijk voor jou uitgelegd!

On page SEO

Bij on page SEO hebben we het over de activiteiten die je uitvoert op de pagina. Bij on page SEO wordt er vooral gekeken in hoeverre de techniek en de content van de website aansluit op de ranking factoren van Google of andere zoekmachines. Bij techniek en content wordt er vooral gekeken naar de volgende hoofdfactoren

Title tag

De title tag is de titel van een webpagina, de title tag geeft kort en bondig aan wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. De lengte van de title tag dient tussen de 50 en 60 karakters te liggen. Zet de belangrijkste keywords altijd vooraan in de title tag, indien er ruimte over is kan je ook je merknaam vermelden in de title tag. Dit helpt met de ranking van jouw pagina in Google.

Het is niet aan te raden om dezelfde title tag te gebruiken voor verschillende pagina’s, dit kan negatieve invloed hebben op je positie in Google. Daarnaast moet de title tag natuurlijk ook aantrekkelijk zijn voor de bezoeker en een juist verwachtingspatroon creëren om zodoende een zo hoog mogelijke CTR te behalen. Met andere woorden, zodat de bezoeker je pagina bezoekt.

Meta description

De meta description is een omschrijving die zichtbaar is in de zoekmachine. De meta description is een beschrijving van de pagina, zoekmachines kunnen deze meta description automatisch genereren. Maar door de meta description zelf te schrijven heb je controle over wat de bezoeker te zien krijgt.

Het schrijven van de meta description heeft weinig tot geen invloed op de positie in de zoekmachine. Het hoofddoel van de meta description is om de bezoeker te verleiden een bezoek te brengen aan jouw website, het is aan te raden om de meta description te eindigen met een call to action.

Keywords

Keywords zijn de woorden die daadwerkelijk context geven aan de tekst. Om er achter te komen welke woorden het best werken bij de doelgroep kan bijvoorbeeld Google Keyword Planner gebruikt worden. Keywords zijn onder te verdelen in verschillende soorten, de belangrijkste zijn:

  1. Short-tail keywords; short-tail keywords bestaan vaak uit 1 tot 3 keywords, het is vrij breed waardoor het zoekvolume en de concurrentie op dit keyword hoog is. Dit betekent dat het lastig is om op short-tail keywords gevonden te worden. Wanneer er goed gescoord wordt op de short-tail keywords is dit echter wel gunstig voor de autoriteit van de website.
  2. Long-tail keywords; de long-tail keywords zijn specifieker waardoor het zoekvolume en de concurrentie lager is. Het is dus makkelijker om gevonden te worden op long-tail keywords.
  3. LSI keywords; LSI keywords zijn de aan het primaire keyword gerelateerde keywords, wanneer het primaire keyword auto is kunnen de LSI keywords banden, motor of aandrijfas zijn. De LSI keywords liggen in het verlengde van het primaire keyword en worden gebruikt omdat gebruikers deze woorden kunnen gebruiken in een zoekopdracht.

URL structuur

Een goede URL structuur is duidelijk en logisch. Een slechte URL voor een webshop is bijvoorbeeld; https://www.voorbeeld.com/index.php?productID=83729. Uit deze URL is voor de gebruiker niet op te maken om welk product het gaat. Een goede URL voor een webshop is bijvoorbeeld: https://www.voorbeeld.com/dell-xps15. Hier is het duidelijk om welk product het gaat, namelijk een Dell XPS 15. Hierdoor is de website niet alleen beter leesbaar voor zoekmachines maar ook voor de gebruiker. Hoe meer niveaus er gebruikt worden hoe minder belangrijk de pagina beschouwd kan worden door de zoekmachine, de volgende URL is bijvoorbeeld relatief diep: https://www.voorbeeld.com/computers/laptops/zakelijke-laptops/dell-xps15.

Het gebruik van relevante zoekwoorden in de URL zorgt ervoor dat zoekmachines sneller begrijpen waar een pagina over gaat.

Sitemap

Een sitemap is een logisch overzicht van de pagina’s die op de website bestaan. Er is onderscheid te maken tussen XML-sitemaps en HTML-sitemaps. De XML-sitemap is een hulpmiddel voor de zoekmachines om de gehele website te kunnen indexeren. De XML-sitemap is aan te maken met bijvoorbeeld de Yoast plugin voor WordPress. Vervolgens kan de XML-sitemap ingediend worden bij Google.

De HTML-sitemap is bedoeld voor de gebruiker en niet zozeer voor de zoekmachine. De HTML-sitemap is vooral handig voor websites met veel pagina’s. Met de HTML-sitemap kan de gebruiker snel navigeren naar de gewenste pagina. De zoekmachine kan de HTML-sitemap wel gebruiken maar deze biedt geen toegevoegde waarde voor de zoekmachine wanneer er al een XML-sitemap aanwezig is. De HTML-sitemap voegt echter nog wel wat toe aan de Zoekmachine optimalisatie van een website door het doorgeven van link juice. Normaliter heeft de homepagina van een website de hoogste pagerank. Wanneer er een link naar de sitemap wordt geplaatst op de homepagina komt er een flinke hoeveelheid link juice door naar de sitemap. Vanuit de sitemap wordt de link juice weer doorgegeven aan de links die in de sitemap staan.

Website snelheid

De snelheid van jouw website heeft directe impact op de gebruikerservaring en dus ook op hoe hoog de website wordt geplaatst in de Google ranking. De gebruikerservaring staat bij Google namelijk altijd voorop. Hoe sneller de website laadt hoe meer kans er is op conversies. Met de Pagespeed Insights tool van Google is er meer inzicht te verkrijgen in de laadtijd van de website, het geeft daarnaast een overzicht van knelpunten waardoor de website slomer laad. De laadtijd van de website kan versneld worden door rekening te houden met de volgende factoren:

  1. Snelle hosting
  2. Gecomprimeerde afbeeldingen/ progressief laden van afbeeldingen
  3. Minimaliseren van CSS, HTML & JS
  4. Google AMP
  5. Gebruik van een CDN
  6. Gebruik van browsercaching

Alt-teksten en heading tags

De alt-tekst is een stukje tekst dat in de afbeelding geplaatst wordt. De alt-tekst zorgt ervoor dat zoekmachines de afbeeldingen goed kunnen indexeren. Een goede alt-tekst beschrijft kort en bondig wat er op de afbeelding te zien is en bevat zoekwoorden die aansluiten bij de paginacontent.

Het gebruik van alt-teksten verhoogt ook de gebruikerservaring van een website, zo wordt de alt-tekst getoond wanneer een afbeeldingen niet geladen kan worden. Daarnaast kunnen gebruikers met een visuele beperking schermlezers gebruiken die de alt-tekst oplezen.

Daarnaast is het belangrijk om de headings tags op jouw website goed ingericht te hebben, aan de hand van de headings tags kunnen zoekmachines makkelijker de pagina indexeren. Hoe lager de heading tag hoe minder belangrijk belangrijk dit kopje is. H1 is bijvoorbeeld de belangrijkste tag en dit gebruik je voor de pagina titel. Het is wel belangrijk dat je de H1 tag maar één keer gebruikt op de pagina, expliciet voor de pagina titel.

Mobiele weergave

Zoekmachines vinden optimalisatie voor mobiel belangrijk omdat steeds meer mensen een smartphone hebben en deze gebruiken om websites te bezoeken. Google is bijvoorbeeld overgegaan op mobile first indexing, dit houd in dat Google eerst de mobiele versie van een website beoordeeld voordat er gekeken wordt naar de desktop versie. Om te testen of een website geoptimaliseerd is voor mobiel kan er gebruik worden gemaakt van Google Search Console, daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de Google Mobile Friendly Test.

Rich snippets

Eerder hebben we het gehad over de title tag, meta description en de URL, deze drie componenten noemen we een normale snippet. Rich snippets voegen een component toe aan de normale snippet, zo kan er bijvoorbeeld een sterren rating toegevoegd worden of meer informatie over het product en/of bedrijf. Met andere woorden, door rich snippets te gebruiken kan je nog meer informatie verstrekken in de zoekresultaten. Daarnaast kan je met rich snippets de grootte van jouw zoekresultaat flink vergroten waardoor je er meer uitspringt in de zoekresultaten. Ook is het mogelijk om met rich snippets een FAQ te tonen in jouw zoekresultaat, op deze manier kan je eventuele vragen van de gebruiker direct beantwoorden.

Off page SEO

Linkbuilding

Bij off page SEO hebben we het over activiteiten die je niet uitvoert op de pagina. Maar die wel bijdragen aan een betere vindbaarheid van jouw website. Zo kan je bijvoorbeeld de Domain authority verhogen door links te verkrijgen van andere websites, dit noemen we ook wel linkbuilding. Het is bij linkbuilding belangrijk om de volgende vuistregel te hanteren; kwaliteit over kwantiteit. Het is over het algemeen beter om 50 links van hoge kwaliteit te hebben dan 500 links van lage kwaliteit. Hoe relevanter de backlinks zijn hoe beter de website geranked wordt. De kwaliteit wordt uitgedrukt in DA (Domain Authority) en PA (Page Authority).

In hoofdlijnen is er onderscheid te maken tussen startpagina links & blog links. Startpagina’s zijn pagina’s met een bepaald thema die doorlinken naar andere websites die verwant zijn aan dit thema. De waarde van startpagina’s ligt vaak niet hoog maar startpagina’s helpen wel degelijk in de online vindbaarheid van een website. Het is aan te raden om niet meer dan 20% van de links te verkrijgen vanuit startpagina’s.

Bloglinks of in-content links zijn links vanuit andere websites. De links zijn verwerkt in een stuk content in tegenstelling tot de startpagina links. Op deze manier worden er dus meer links naar de website verkregen. De waarde van deze backlinks ligt over het algemeen hoger dan backlinks vanuit startpagina’s.

Kwaliteit van backlinks beoordelen

De kwaliteit van backlinks wordt beoordeeld aan de hand van veel verschillende factoren, hieronder volgen er een aantal:

  1. Spamscore. Met de spamscore kun je controleren welke links slecht zijn voor je website. Op basis van 17 punten wordt er een spamscore bepaalt voor de website. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de diversiteit in inkomende links & uitgaande links en de verhouding follow/ no follow. Backlinks met een hoge spamscore kun je vervolgens verwijderen met de Google Disavowement Tool
  2. De domein autoriteit & paginautoriteit. De domain authority en page authority geven aan hoe goed jouw pagina/website scoort in de zoekmachines. De hoogte van de domein autoriteit en pagina autoriteit van de verwijzende website heeft invloed op de kwaliteit van de backlink naar jouw website. Een tool om de autoriteit te testen is bijvoorbeeld www.websiteseochecker.com
  3. Trust & citation flow. Hoe hoger de trust & citation flow, des te hoger de toegevoegde waarde van de backlink voor jouw website. Hoe meer links er verwijzen naar je website hoe hoger de citation flow is, de trust flow geeft de betrouwbaarheid van de backlinks aan. Deze scores kan je checken met de Majestic tool
  4. Content op de website. Je backlink krijgt meer waarde als de backlink is verwerkt in een artikel met goede inhoudelijk content. Het is daarnaast belangrijk dat de content en het onderwerp op de verwijzende website ook aansluit op de content en het onderwerp op jouw website

Social media

Social media is ook een onderdeel van off page SEO. De interactie die er op de social media kanalen is heeft invloed op de ranking in de zoekmachines. Hoe meer gebruikers de social media content delen en hoe groter de engagement des te meer backlinks er verkregen worden. De ranking zal hierdoor dus hoger zijn.

Influencer marketing is ook een vorm van off page SEO. Influencers kun je gebruiken om waardevolle links naar jouw website te verkrijgen. Wanneer influencers jouw product/dienst onder de aandacht brengen bij hun following gebruiken ze natuurlijk links die naar jouw website leiden. Google ziet de content van influencers als waardevol waardoor er dus hoogwaardige backlinks naar jouw website verkregen worden.

SEO en SEA

Heel simpel gezegd is het verschil tussen SEO en SEA dat je voor SEA direct in valuta betaalt om resultaat te behalen, SEO hoeft geen geld te kosten maar hier betaal je in tijd om resultaat te behalen. Andere verschillen zijn:

  1. Een hoge positie in de zoekresultaten kan met SEO erg lang duren. Met SEA zijn advertenties direct zichtbaar in de zoekresultaten.
  2. SEO resultaten bevinden zich vaak lager in de pagina omdat de advertenties eerst getoond worden. Hierdoor sta je met alleen SEO dus bijna nooit helemaal bovenin de zoekresultaten.
  3. Kosten/baten zijn lastig te bepalen met SEO, het is lastig om te bepalen hoeveel uur je hebt besteed aan het optimaliseren van je organische vindbaarheid en welk resultaat je hier exact mee hebt behaald. Bij SEA kan je heel makkelijk zien wat de kosten waren en hoeveel conversie dit heeft opgeleverd.
  4. Een investering in SEO heeft langdurig effect, wanneer je een goede positie hebt behaald in Google dan zal je deze positie waarschijnlijk maandenlang vasthouden. Wanneer je met SEA niet meer betaalt dan wordt je gelijk niet meer gevonden.
  5. Daarnaast kennen we bij SEA nog keywords die niet voor SEO op gaan:
    1.  Breed zoeken: hierbij worden advertenties ook weergegeven bij gerelateerde zoekopdrachten en relevante varianten op jouw breed keyword.
    2. Modified breed zoeken: hierbij wordt er nog steeds breed toegepast alleen door een voor bepaalde woorden te zetten zeg je tegen de zoekmachine dat in ieder geval dat woord in de zoekopdracht moet zitten.
    3. Zinsdeel: advertenties worden getoond bij zoekopdrachten die overeenkomen met een woordgroep of nagenoeg gelijk varianten ervan.
    4. Exact: advertenties worden getoond bij zoekopdrachten die het exacte keyword bevatten of erg sterke varianten hierop met dezelfde betekenis.

Zoekmachine optimalisatie voor een webshop

Bij een webshop is het doel natuurlijk om producten te verkopen, dit is dan ook vaak het conversiedoel bij een webshop. Bij een website die niet het doel heeft om verkoop te genereren kan user engagement het doel zijn. Bij webshops is goed scoren via SEO aanzienlijk lastiger, hieronder volgen een aantal redenen:

  1. Het is met een webshop lastig om unieke inhoud te bieden tenzij je in een niche opereert.
  2. Webshops zijn vaak zware websites waardoor snelle laadtijden lastig te behalen zijn.
  3. Het belang van het implementeren van canonical url’s. Het is belangrijk om canonical url’s te implementeren als de gebruiker op verschillende manieren op dezelfde productpagina kan komen. Hierdoor wordt er in de zoekresultaten een onderlinge strijd aangegaan. Met canonical url’s geef je aan welke url het belangrijkste is.
  4. Voice search maakt een opkomst, het is de moeite waard om je hier als webshop in te verdiepen en eventueel op in te spelen.

Zoekmachine optimalisatie, zelf doen of uitbesteden?

Het uitbesteden van jouw Zoekmachine optimalisatie kost natuurlijk geld, dus waarom zou je het niet zelf doen? Alles wat er te leren valt over Zoekmachine optimalisatie is immers online te vinden en kan je dus jezelf aanleren. De keerzijde hiervan is natuurlijk dat het jou heel veel tijd kost, tijd die je niet kan steken in andere belangrijke zaken binnen het bedrijf. Daarnaast is online marketing een snel veranderende wereld en is het dus belangrijk dat je constant op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Een online marketing bureau dat 24/7 bezig is met zoekmachine optimalisatie en helemaal op de hoogte is van de laatste trends en ontwikkeling kan voor jou waarschijnlijk een stuk sneller meer succes behalen. Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met ons op!