Qellicht heb je het woord “Spam Score” wel eens langs zien komen wanneer je artikelen over SEO en Online Marketing leest. Maar wat is het precies? En hoe wordt deze score bepaald? Dat gaan we in dit kennisbankartikel haarfijn uitleggen.
De spamscore is in 2015 geïntroduceerd door Moz. Het is een score op een schaal van 0 tot 17. Hoe hoger de score, des te hoger de kans dat er sprake is van spam en dat je een penalty kan krijgen van Google. De spam score is makkelijk terug te vinden via de Open Site Explorer van Moz net als met de MozBar.
moz.com
De 17-puntsschaal van de Moz Spam Score
Het idee van de spam score is niet heel ingewikkeld. Er zijn volgens autoriteit Moz 17 punten die in verband kunnen worden gebracht met een “red flag” van Google. Het is niet zo dat wanneer sites een spamscore van 1 hebben dat ze allemaal dezelfde factor hebben die in verband staan met een “red flag”. Het is er dan één van de zeventien factoren maar dat kan natuurlijk willekeurig zijn. In tegenstelling tot de updates van Google is Moz zeer transparant over de berekening van de spam score en wat precies die 17 factoren zijn:
- Laag aantal gevonden pagina’s; de crawlers van MOZ ontdekten slechts een klein aantal pagina’s op dit domein. Dit is geen inherent probleem, maar veel spamsites hebben een klein aantal pagina’s, vandaar de correlatie.
- Top Level Domein gecorreleerd met spamdomeinen; Bepaalde topleveldomeinen (bijv. .download .stream .win .biz) worden vaker geassocieerd met spammy sites.
- Lengte van de domeinnaam; De lengte van het subdomein en het hoofddomein is vergelijkbaar met die van spamsites.
- Domeinnaam bevat cijfers; Numerieke tekens in de domeinnaam worden vaak geassocieerd met spamsites.
- Google Font API Aanwezig; Domeinen die geen speciale lettertypes gebruiken (bv. Google Font API) hebben vaak meer kans om spamsites te zijn. Het ontbreken van deze speciale font-functie kwam vaak voor bij de door ons gevonden spamsites.
- Google Tag Manager; Google Tag Manager is bijna nooit aanwezig op spamsites.
- Doubleclick Aanwezig; De Doubleclick-advertentietag is bijna nooit aanwezig op spamsites.
- Telefoonnummer Aanwezig; Spamsites hebben zelden echte telefoonnummers op hun pagina’s staan.
- Links naar LinkedIn; Bijna geen enkele spam site heeft een bijbehorende LinkedIn pagina, vandaar dat het ontbreken van deze functie gecorreleerd is met spam.
- E-mailadres Aanwezig; E-mailadressen zijn bijna nooit aanwezig op spamsites.
- Standaard HTTPS; Weinig spamsites investeren in SSL-certificaten; HTTPS is vaak een goed vertrouwenssignaal.
- Gebruik van meta keywords; Pagina’s die de meta keywords tag gebruiken zijn vaker spam dan sites die dat niet doen.
- Visit Rank; Websites met zeer weinig bezoeken in clickstreampanelen waren vaker spam dan websites met veel bezoeken.
- Rel Canonical; Het gebruik van een niet-lokale rel=canonical tag wordt vaak geassocieerd met spam.
- Lengte van titelelement; Pagina’s met zeer lange of zeer korte titels zijn gecorreleerd met spamsites.
- Lengte van Meta Description; Pagina’s met zeer lange of zeer korte meta description tags worden geassocieerd met spam sites.
- Lengte van Meta Keywords; Pagina’s met zeer lange meta keywords tags worden vaak gevonden op spam sites.
- Browser Icon; Spamsites gebruiken zelden een favicon; niet-spamsites vaak wel.
- Facebook Pixel; De Facebook tracking pixel is bijna nooit aanwezig op spamsites.
- Aantal externe outlinks; Spamsites hebben vaker abnormaal veel of weinig externe outlinks.
- Aantal domeinen waarnaar wordt gelinkt; Spamsites hebben vaker abnormaal hoge of lage unieke domeinen waarnaar ze linken.
- Verhouding tussen externe en inhoud links; Spamsites hebben vaker abnormale verhoudingen tussen links en inhoud.
- Klinkers/medeklinkers in domeinnaam; Spamsites hebben vaak veel opeenvolgende klinkers of medeklinkers in hun domeinnaam.
- Koppeltekens in domeinnaam; Spamsites gebruiken vaker meerdere koppeltekens in hun domeinnaam.
- URL-lengte; Spampagina’s hebben vaak abnormaal korte of lange URL-padlengtes.
- Aanwezigheid van gifwoorden; Spamsites gebruiken vaak specifieke woorden die worden geassocieerd met webspamonderwerpen zoals geneesmiddelen, adult content, gaming en andere.
- Gebruikt hoge CPC anchortekst; Spamsites gebruiken vaak specifieke woorden in de anchortekst van outlinks die worden geassocieerd met webspam onderwerpen zoals farmaceutica, adult content, gaming, en anderen.
Hoe beoordeel ik andere websites op hun spam score?
Misschien komt dit als een verassing maar iedere website heeft wel enkele slechte backlinks. Met de spam analyse van Moz (alleen voorzien bij Moz Pro) kun je controleren welke links slecht zijn voor je website. Er zijn ook andere tools die je kunt gebruiken om de backlinks die naar je website verwijzen te analyseren (Linkody, SEMrush, Ahref enzovoort). Backlinks die een hoge spamscore hebben en (mogelijk) een negatief effect hebben op de SEO van je website kun je vervolgens verwijderen met de Google Disavowement Tool binnen de Search Console.
Wanneer moet je oppassen met een bepaalde spamscore?
Moz heeft aangegeven dat je niet gelijk in paniek moet ranken als je één of meerdere factoren hebt die in verband staan met het krijgen van een penalty. Een extensieve analyse van Moz heeft aangetoond hoeveel websites er daadwerkelijk een penalty kregen met een bepaalde score. Zelfs wanneer je website voldoet aan 6 punten dan is de kans nog “redelijk” klein dat je een penalty krijgt (16,2%). Als kwaliteitswaarborging adviseren wij om bij links boven de 4 niet te accepteren.