In een ander artikel is besproken wat domein autoriteit is. De domein autoriteit beslaat de reputatie van de hele website als domein. Individuele pagina’s hebben weer een eigen autoriteit genaamd de page authority (PA) welke net als de domein autoriteit in het leven is geroepen door Moz.
Volgens Moz moet de PA niet als een absolute waarde gezien worden maar juist als een voorspelling of een specifieke pagina goed kan ranken binnen zoekmachines. De PA kan net als de DA een score hebben op een schaal van 0 tot 100 waarbij een hogere score een sterkere correlatie heeft met een goede positie op een specifiek zoekwoord dan een pagina met een lagere PA score. Net als de domein autoriteit is de pagina autoriteit logaritmisch opgebouwd wat wil zeggen dat het lastiger is om je PA van 70 naar 80 te laten groeien dan van 0 naar 10. Via de website van Moz (en de Mozbar) kun je je eigen website laten checken op autoriteit score.
Zoals ik al eerder zei moet het niet gezien worden als een absolute score maar juist als een voorspellende en relatieve score ten opzichte van andere websites. Echter is het een prima manier wanneer je outreach doet voor linkmogelijkheden of een website wilt scannen.
Net als ranking-factoren die je positie in de grote zoekmachines bepalen zijn de factoren voor PA niet allemaal even transparant. Je kunt wel je backlinkprofiel verbeteren om hiermee een hogere pagina autoriteit te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuw blogartikel hebt gepost kun je familie, vrienden, collega’s, netwerkcontacten en je verre achterneef vragen of ze naar je blogartikel willen linken. Hiermee kun je op een gemakkelijke manier je PA van de specifieke pagina (het blogartikel) verhogen met externe links. Daarnaast wil je ook een goede linkstructuur opzetten zodat er ook intern naar je nieuwe content wordt gelinkt.
Nieuwe content is natuurlijk goed en actueel maar je kunt natuurlijk ook je ‘oude’ content in een nieuw jasje stoppen. Wellicht is het gedateerd en wil je niet het wiel opnieuw uitvinden. Dan kun je naar je huidige content kijken en deze in een fris eigentijds jasje stoppen met nieuwe informatie.
Neem daarnaast ook altijd de tijd voor een belangrijk vraag: Op welke zoekwoord wil ik scoren en beantwoord mijn content de zoekvraag van je doelgroep?