Binnen SEO bestaan een aantal autoriteiten die gebruikt worden voor hun metrieken. We hebben MOZ met page authority en domain authority. Majestic met de trust flow & citation flow. Tot slot wordt er ook gebruik gemaakt van de domain rating van Ahrefs.
De metrieken zijn allemaal een tikkeltje anders. Wat wel hetzelfde is, is dat de metrieken allemaal logaritmisch zijn opgebouwd. Dat wil zeggen dat het lastiger is om van een score van 75 naar 80 te gaan dan een stijging te realiseren van 10 naar 15. Des te hoger je score is des te lastiger het is om je score te laten stijgen.
Domain rating is de metric van Ahrefs die aantoont wat de sterkte is van een website’s backlink profiel. Hierbij worden het totaal aantal links en de kwaliteit meegenomen om een score toe te kennen. Domain rating (DR) wordt gemeten op een logaritmische schaal van 0 tot 100, waarbij de laatste het sterkst is.*
*De term “logaritmische schaal” betekent dat de kloof tussen DR 70 en DR 71 veel groter is dan die tussen DR 20 en DR 21. Met andere woorden, hoe hoger je DR wordt, hoe moeilijker het zal zijn om het met nog een paar punten te laten groeien.
Om te weten hoe je website scoort is natuurlijk ontzettend interessant. Wellicht nog interessanter is om te weten hoe je deze score kunt beïnvloeden met je eigen inzet.
Ahrefs heeft een versimpelde weergave gegeven hoe ze de score toekennen:
De Domain rating van Ahrefs is geen kwaliteitsindicatie van je website. Je kunt deze conclusie niet maken louter op de domain rating. Een lage domain rating is daarom niet per se slecht. Een nieuwe website die nog weinig backlinks heeft verkregen doet het natuurlijk minder goed. Echter betekent dat niet dat de kwaliteit van de website ondermaats is. Om een uitspraak te doen over de kwaliteit dan zul je dieper moeten inzoomen op de backlinks (en minder op de SEO metric).
Stel jezelf deze vragen:
Hopelijk heb je met deze blog meer geleerd over de domain rating metriek van Ahrefs en weet je hoe je deze score (op een natuurlijk manier) kunt beïnvloeden.