development online-marketing online-strategy

De Click Trough Rate (CTR) is het percentage personen dat op een advertentie klikt.

CTR Berekenen

De CTR van een advertentie is eenvoudig te berekenen: stel een advertentie wordt 100 keer vertoond. Als deze 100 vertoningen 5 klikken opleveren, dan heb je een CTR van 5%: (5/100)*100 = 5. Dus hoe hoger je CTR hoe beter. De hoogte van de CTR hangt van verschillende factoren af. Zo is advertentiepositie natuurlijk van invloed; een advertentie op positie 1 zal meer klikken krijgen dan een advertentie op positie 10. Daarnaast is de relevantie ook belangrijk, sluit de advertentie wel aan bij de zoekopdracht? Hoe beter de advertentie aansluit bij de zoekopdracht, hoe groter de kans dat men er op zal klikken.

Wat is een goede CTR?

Volgens Google ligt de gemiddelde CTR in Google ads op 3,17%, dus alles boven de 3,17% kan gezien worden als een boven gemiddeld CTR.  Wel is het goed om in het achterhoofd te houden dat de CTR, net als andere belangrijke statistieken, erg verschilt per branche, dit omdat er in bepaalde branches meer concurrentie is dan bij andere branches.

Hoe verbeter ik mijn CTR?

1. Zorg ervoor dat de juiste mensen uw advertentie zien
Wanneer je een-campagne uitvoert, wil je dat je advertentie wordt weergegeven, maar niet aan iedereen. Idealiter wordt je advertentie alleen aan je doelgroep – mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je merk en zich met je merk inlaten – getoond.

Targeting is een krachtig en eenvoudig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je advertenties de juiste gebruikers bereiken. Er zijn verschillende targetingmethoden, van locatie targeting (ook wel geo-targeting genoemd) tot targeting op demografische gegevens, inkomensniveau en interessegebieden.

Met meer geavanceerde opties zoals remarketing en aangepaste doelgroepen kun je, je targeting nog beter afstemmen.

2. Gebruik advertentie-extensies (google ads)
Extensies kunnen je Google Ads CTR op verschillende manieren helpen stimuleren. Ten eerste vergroten extensies de ruimte die je advertentie inneemt in de zoekresultaten. Je advertentie wordt dominanter op de pagina, waardoor gebruikers de advertentie eerder opmerken, lezen en klikken.

Bovendien bieden advertentie-extensies extra informatie over je bedrijf naast de koppen en beschrijvingen van je advertentie. Elk stukje van deze toegevoegde informatie kan resoneren met een consument, waardoor ze worden verleid om door te klikken naar je site, terwijl ze anders misschien waren blijven scrollen.

Bovendien kan het gebruik van advertentie-extensies, omdat de opmaak van de advertentie meespeelt in de kwaliteitsscore, de advertentierangschikking verbeteren. Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat gebruikers op je advertentie klikken. Volgens Google is er gemiddeld een stijging van 10-15% in CTR na het implementeren van een nieuwe advertentie-extensie.

3. Voeg een Call to action toe

We raden altijd aan om een Call To Action (CTA) in je advertentie op te nemen. Dit lijkt misschien een kwestie van gezond verstand, maar het kan gemakkelijk zijn om je advertentietekst zo te richten op je product of dienst dat je het opnemen van een CTA over het hoofd ziet.

Het is cruciaal om je publiek te sturen naar de volgende stap in hun klantreis. Om dat te doen, moet je duidelijk aangeven wat die stap is. Bijvoorbeeld:

Nu winkelen
Lees meer
Bezoek ons vandaag
Nu aanmelden
Plan een afspraak
Vraag informatie aan
Schrijf je in

Neem je CTA op in de kop en herhaal deze in de beschrijving. Maak de klant duidelijk dat je aan zijn behoeften kunt voldoen, en geef aan welke actie hij moet ondernemen om je product of dienst te verkrijgen. Wanneer je de gebruiker aanmoedigt om een concrete actie te ondernemen, is de kans groter dat hij of zij doorgaat en op je advertentie klikt.

En natuurlijk, als je eenmaal de klik van gebruikers hebt gewonnen, wil je er zeker van zijn dat je landingspagina is ontworpen om te converteren.

Heb je meer hulp nodig bij het optimaliseren van je  online campagnes? Neem gerust contact met ons op!