Zo voer je een effectieve betaalde social media campagne uit

Wat is een social media campagne?

    Een social media campagne is een gecoördineerde marketinginspanning om een bedrijfsdoelstelling te versterken of te ondersteunen met behulp van een of meer social media kanalen. Denk hierbij aan Facebook adverteren, waar je gericht kunt targeten op interesses en gedrag, of aan LinkedIn adverteren, dat vooral effectief is binnen de B2B markt. Ook Instagram adverteren biedt mogelijkheden om visueel sterke campagnes te voeren en een jongere doelgroep te bereiken. Betaalde campagnes verschillen van gewone social media inspanningen door een duidelijke doelstelling, een afgebakende looptijd en meetbare resultaten. Ze zijn strategisch opgezet om maximaal resultaat te behalen binnen een specifieke doelgroep.

    Wat is het voordeel van een betaalde social media campagne?

    Als digitale marketeer kunt je veel voordeel behalen als je weet hoe u een betaalde social media campagne moet voeren. In het huidige marketinglandschap is sociale media een van de beste manieren om een merk op te bouwen en een aanzienlijk rendement op investering te produceren. Degenen die het op zich nemen om de ins en outs van sociale mediamarketing te leren, zullen helpen waarde toe te voegen voor bedrijven die een aanwezigheid in sociale media willen vestigen voor:

    • Het vergroten van de naamsbekendheid
    • Het genereren van leads
    • Het stimuleren van conversies
    • Het stimuleren van webverkeer
    • Een beter begrip van de behoeften van klanten

    Vierenvijftig procent van de sociale browsers gebruikt sociale media om producten te onderzoeken. Hoewel organische sociale mediamarketinginspanningen zeer effectief kunnen zijn, kan betaalde sociale marketing helpen om jouw inspanningen te versterken. Het is essentieel om te begrijpen hoe je betaalde advertenties kunt inzetten op sites als Facebook, Instagram en LinkedIn om al jouw doelgroepen effectief te bereiken.

    Hoe maak je een betaalde social media campagne succesvol?

    Een betaalde sociale media campagne is een veelzijdig proces dat veel inspanning van jouw doelgroep vereist als je resultaten wilt zien. Veel marketeers volgen professionele ontwikkelingscursussen voor betaalde sociale media campagne. Of ze volgen een uitgebreid social mediamarketingtraject om de basisbeginselen te leren. Deze training helpt hen te begrijpen hoe ze content van hoge kwaliteit kunnen maken, zich op de juiste gebruikers kunnen richten, een budget voor betaalde promoties kunnen instellen en hun resultaten kunnen bijhouden om ervoor te zorgen dat ze een goed rendement op hun investering krijgen.

    Marketeers die goed thuis zijn in betaalde social media campagnes weten dat er verschillende stappen zijn die moeten worden overwogen voordat ze van start gaan. Zonder deze stappen kan jouw marketing mislukken en kunt je tijd en geld verspillen aan advertenties die niemand zal zien of waar niemand zich mee bezig zal houden. Neem de volgende 8 maatregelen om een betaalde social media campagne succesvol uit te voeren.

    1. Formuleer een doelstelling voor de social media campagne

    Zonder een duidelijk doel hebt je geen manier om jouw succes te meten of te bepalen wat er mis ging. Jouw betaalde social media campagne moet op één lijn liggen met jouw algemene marketingstrategie en bedrijfsdoelen. Wilt u meer betrokkenheid bij jouw content? Meer volgers? Advertenties die beter converteren? Voordat je geld gaat uitgeven, moet je ervoor zorgen dat je duidelijk bent over je einddoelen. Schrijf deze doelen op voor jezelf, je bedrijf of je klant, zodat iedereen weet hoe het verder moet.

    Het stellen van doelen zal je helpen bij het nemen van beslissingen gedurende de hele levenscyclus van de campagne. Het zal je publiek bepalen, het kanaal waarop je gaat adverteren, advertentieformaat, budget en meer.

    2. Begrijp jouw doelgroep

    Marketing voor de verkeerde doelgroep, of zonder een duidelijke doelgroep voor ogen, is een verspilling van tijd, middelen en geld, vooral voor betaalde social media campagnes. Het definiëren van jouw doelgroep voor een campagne is van vitaal belang om te beoordelen hoe je jouw volgende stappen moet aanpakken. Heb je een doelgroep gedefinieerd en je markt gesegmenteerd? Begrijp welke boodschappen jouw marketing moet overbrengen om jouw doelgroepen van verschillende leeftijden, locaties, geslachten en interesses te bereiken.

    3. Kies het juiste social media kanaal voor jouw campagne

    Een bevolkingsgroep kan de voorkeur geven aan één of meer sociale media kanalen boven een ander. Inzicht in je doelgroep helpt je te kiezen waar je je advertenties lanceert. Instagram wordt bijvoorbeeld vaak beschouwd als een ideaal kanaal om millennials te bereiken, terwijl LinkedIn het beste is voor een business to business (B2B) publiek. TikTok is geschikt voor tieners en jongere generaties, terwijl X (Twitter) ideaal is voor nieuwsjunkies die op de hoogte willen blijven van politici en merken. Veel marketeers kiezen voor meerdere sociale media kanalen om meerdere demografische groepen te bereiken en de campagneprestaties te maximaliseren. Het is belangrijk om de demografie van elk forum te overwegen voordat je jouw campagne lanceert, zodat je zeker weet dat deze de beoogde doelgroep bereikt.

    4. Voer een concurrentie onderzoek uit

    Concurrentieonderzoek is een basislijn voor sociale media marketing. Het is belangrijk om te weten wat jouw concurrenten doen zodat je zich kunt onderscheiden door een betere waarde of een ander dienst aan te bieden. Begrijp wat jouw concurrenten goed doen en waar ze tekortschieten, zodat je hun successen kunt nabootsen en hun valkuilen kunt vermijden.

    Getrainde marketeers gebruiken een betaald analyseplatform voor sociale media om de best presterende posts, advertenties en volgersdemografie van hun concurrenten te onderzoeken. Een analyseplatform kan zelfs waarschuwingen instellen om je op de hoogte te stellen wanneer jouw concurrenten nieuwe campagnes lanceren, zodat je deze snel kunt verbeteren.

    5. Ga voor de juiste soort advertentie voor jouw campagne

    Hoewel je op alle sociale media kanalen advertenties kunt maken met hun advertentietools, is niet elke advertentie indeling geschikt voor alle sociale netwerken. Inzicht in de verschillende soorten betaalde advertenties in sociale media en hun gebruik kan marketeers helpen de beste manier te kiezen om specifieke doelgroepen of campagnes te bedienen.

    Dit is hoe sociale mediaplatforms het meest effectief kunnen worden ingezet:

    Instagram: Carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele afbeelding of video-advertentie (één foto of video) en story-advertenties.

    • Facebook: Fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele beeld- of videoadvertentie (één foto of video). De vooraf geproduceerde video’s worden automatisch afgespeeld zonder geluid wanneer ze worden weergegeven in de nieuwsfeed. Gebruikers kunnen erop tikken voor geluid terwijl ze door hun feed scrollen.
    • Instagram: Fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere afbeeldingen of video’s), Stories-advertenties (verticale beeld- of videoadvertenties tussen verhalen), en Reels advertenties. Ook hier worden video’s automatisch afgespeeld zonder geluid, en is er interactie mogelijk via likes, reacties of swipes.
    • X (Twitter): Gepromote tweets, gepromote accounts, gepromote trends, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele beeld- of videoadvertentie (één foto of video).
    • LinkedIn: tekstadvertenties, afbeeldingsadvertenties, gesponsorde updates (die eruitzien als een nieuwsfeedverhaal in plaats van alleen een afbeelding), carrouseladvertentieformaat voor afbeeldingen en headline-videoadvertenties.

    Je zult merken dat veel sociale mediaplatforms dezelfde advertentieformaten hebben. Wees echter op je hoede, want sommige formaten kunnen succesvoller zijn op het ene sociale mediaplatform dan op het andere.

    6. Bepaal wat je wilt uitgeven

    Verschillende sociale mediaplatforms hebben verschillende prijzen voor advertenties. Je moet een platform kiezen en vervolgens beslissen hoeveel je aan jouw advertentie wilt uitgeven. Bij het bieden op advertenties in sociale media zijn de twee belangrijkste strategieën kosten per actie en kosten per duizend vertoningen (kosten per miljoen, of CPM).

    Met een per actie strategie betaal je alleen wanneer een gebruiker op je advertentie klikt en de gewenste actie voltooit, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop. Dit type bieden wordt vaak gebruikt voor retargeting campagnes, omdat je er zeker van wilt zijn dat je alleen betaalt als iemand geïnteresseerd is in je product of dienst.

    Een kosten per miljoen biedstrategie richt zich op hoe vaak een advertentie wordt getoond, ongeacht of iemand erop klikt. Dit type strategie wordt meestal gebruikt voor bewustwordingscampagnes, omdat je wilt dat je advertenties door zoveel mogelijk mensen worden gezien om het gewenste publiek te bereiken.

    Je moet ook bepalen hoe lang je campagne zal duren. Als je de begin- en einddatum van je campagne instelt, moet je rekening houden met je budget, want hoe langer de campagne loopt, hoe meer je zult betalen.

    7. Creëer boeiende content en advertenties

    Je vaardigheden op het gebied van storytelling zijn essentieel bij het maken van betaalde social advertenties, net zoals storytelling essentieel is voor elke andere social media marketing campagne. Door professioneel ogende afbeeldingen of video’s voor je advertenties te ontwerpen, kun je je onderscheiden van de concurrentie. Foto’s of video’s van hoge kwaliteit zijn belangrijk omdat ze, zoals bij elk digitaal middel, de betrokkenheid verhogen, maar alleen als je deze middelen specifiek richt op betaalde socialemediamarketingcampagnes.

    Vergeet niet om afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit te gebruiken die duidelijk uitleggen waar jouw merk voor staat, omdat deze elementen het eerste zijn wat gebruikers zien wanneer ze door hun feeds scrollen. Zorg er ook voor dat je een call to action gebruikt op je advertenties en moedig gebruikers aan om op de advertentie te klikken. Je call to action moet duidelijk en beknopt zijn, zodat mensen precies weten wat je wilt dat ze doen nadat ze hebben geklikt.

    8. Succes bewaken, optimaliseren en retargeten

    Je vaardigheden op het gebied van storytelling zijn essentieel bij het maken van betaalde social advertenties, net zoals storytelling essentieel is voor elke andere social media marketing campagne. Door professioneel ogende afbeeldingen of video’s voor je advertenties te ontwerpen, kun je je onderscheiden van de concurrentie. Foto’s of video’s van hoge kwaliteit zijn belangrijk omdat ze, zoals bij elk digitaal middel, de betrokkenheid verhogen, maar alleen als je deze middelen specifiek richt op betaalde socialemediamarketingcampagnes.

    Vergeet niet om afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit te gebruiken die duidelijk uitleggen waar jouw merk voor staat, omdat deze elementen het eerste zijn wat gebruikers zien wanneer ze door hun feeds scrollen. Zorg er ook voor dat je een call to action gebruikt op je advertenties en moedig gebruikers aan om op de advertentie te klikken. Je call to action moet duidelijk en beknopt zijn, zodat mensen precies weten wat je wilt dat ze doen nadat ze hebben geklikt.

    Advertentie soorten voor jouw social media campagne

    Zoals hierboven vermeld, zijn er verschillende advertentieformaten om uit te kiezen. Afhankelijk van jouw bedrijfsdoelen en sociale mediaplatform, zult je beslissen om sommige formaten meer te gebruiken dan andere. Een getrainde marketeer begrijpt welke advertentieformaten het beste werken voor hun campagne en sociale mediaplatform. Hier volgt een gedetailleerde uitleg van elke veelgebruikte advertentie soorten:

    Advertenties met statische afbeeldingen:

    Deze behoren nog steeds tot de populairste advertenties op sociale media, maar videoadvertenties worden langzaam vervangen. Bedrijven zouden advertenties met statische afbeeldingen moeten gebruiken om content te promoten die gerelateerd is aan hun andere producten of diensten. Foto’s vallen meer op dan eenvoudige tekst, dus advertenties met statische afbeeldingen zullen de interesse van je publiek wekken. Bovendien zijn afbeeldingen nog steeds aantrekkelijk voor een ouder publiek dat niet gewend is aan sociale mediaplatforms die de nadruk leggen op video, zoals TikTok.

    Video advertenties

    Video’s zijn duurder dan statische afbeeldingen, maar ze bieden verschillende voordelen waardoor ze de voorkeur zouden kunnen krijgen. Video’s betrekken gebruikers direct en zijn een medium dat wordt gebruikt om content te delen op alle soorten sociale mediaplatforms, zoals Facebook en Instagram. Videoadvertenties zijn voor producten of diensten die meer nodig hebben dan een statisch beeldformaat. Video’s zijn ook geweldig om je product of dienst in actie te laten zien, waarde te bieden aan de gebruiker en de betrokkenheid bij je advertenties te verhogen.

    Carrousel advertenties

    Carrousel advertenties zijn een uitstekende keuze voor bedrijven die meerdere producten of diensten willen verkopen. Elke advertentie bevat meerdere afbeeldingen, waar de gebruiker doorheen kan vegen. Met deze functie kun je je product of dienst vanuit verschillende hoeken laten zien en belangrijke kenmerken benadrukken waarmee het zich onderscheidt van concurrenten. Omdat carrouse ladvertenties uit meerdere afbeeldingen bestaan, zullen bedrijven ze meestal zo plaatsen dat ze zich richten op verschillende demografische groepen gebruikers. De eerste afbeelding kan bijvoorbeeld gericht zijn op een ouder publiek, terwijl de laatste foto gericht kan zijn op jongere gebruikers van sociale media.

    Storie advertenties

    Stories advertenties zijn een relatief nieuwe advertentie indeling, maar ze zijn een grote hit geworden bij gebruikers van sociale media. Omdat de meeste platforms de functie nu hebben ingebouwd, kunnen bedrijven met Stories snel en gemakkelijk korte video’s of afbeeldingen maken die kunnen worden gedeeld in de feed van een gebruiker. Dit advertentieformaat is het beste voor bedrijven die snel de waarde van hun product of dienst willen benadrukken. Het leent zich ook goed voor het promoten van aankomende of lopende verkopen, promoties of evenementen.

    Stories kunnen het beste spaarzaam worden gebruikt omdat ze een korte levensduur hebben voordat ze voor altijd verdwijnen. Net als andere vormen van sociale media content, moeten bedrijven de verhalen die ze plaatsen zorgvuldig samenstellen zodat ze niet spammy overkomen.

    Betaalde advertenties op sociale media zijn een van de meest efficiënte manieren geworden om de boodschap van jouw merk te verspreiden en je dienstverlening onder de aandacht te brengen. Echter, alleen degenen die bedreven zijn in het veld zullen consistent succes hebben in deze steeds groeiende arena. Om op de hoogte te blijven van de huidige trends en up to date campagnes uit te voeren, helpt het om de juiste basiskennis te hebben zodat je zich kunt aanpassen aan nieuwe marketingtactieken.

    Meer leads en zichtbaarheid via social media campagnes? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.