Zo voer je een effectieve betaalde social media campagne uit
Inhoudsopgave
- Wat is een social media campagne?
- Wat is het voordeel van een betaalde social media campagne?
- Hoe maak je een betaalde social media campagne succesvol?
- Formuleer een doelstelling voor de social media campagne
- Begrijp jouw doelgroep
- Kies het juiste social media kanaal voor jouw campagne
- Voer een concurrentie onderzoek uit
- Ga voor de juiste soort advertentie voor jouw campagne
- Bepaal wat je wilt uitgeven
- Creëer boeiende content en advertenties
- Succes bewaken, optimaliseren en retargeten
- Advertentie soorten voor jouw social media campagne
2. Begrijp jouw doelgroep
Marketing voor de verkeerde doelgroep, of zonder een duidelijke doelgroep voor ogen, is een verspilling van tijd, middelen en geld, vooral voor betaalde social media campagnes. Het definiëren van jouw doelgroep voor een campagne is van vitaal belang om te beoordelen hoe je jouw volgende stappen moet aanpakken. Heb je een doelgroep gedefinieerd en je markt gesegmenteerd? Begrijp welke boodschappen jouw marketing moet overbrengen om jouw doelgroepen van verschillende leeftijden, locaties, geslachten en interesses te bereiken.
4. Voer een concurrentie onderzoek uit
Concurrentieonderzoek is een basislijn voor sociale media marketing. Het is belangrijk om te weten wat jouw concurrenten doen zodat je zich kunt onderscheiden door een betere waarde of een ander dienst aan te bieden. Begrijp wat jouw concurrenten goed doen en waar ze tekortschieten, zodat je hun successen kunt nabootsen en hun valkuilen kunt vermijden.
Getrainde marketeers gebruiken een betaald analyseplatform voor sociale media om de best presterende posts, advertenties en volgersdemografie van hun concurrenten te onderzoeken. Een analyseplatform kan zelfs waarschuwingen instellen om je op de hoogte te stellen wanneer jouw concurrenten nieuwe campagnes lanceren, zodat je deze snel kunt verbeteren.
5. Ga voor de juiste soort advertentie voor jouw campagne
Hoewel je op alle sociale media kanalen advertenties kunt maken met hun advertentietools, is niet elke advertentie indeling geschikt voor alle sociale netwerken. Inzicht in de verschillende soorten betaalde advertenties in sociale media en hun gebruik kan marketeers helpen de beste manier te kiezen om specifieke doelgroepen of campagnes te bedienen.
Dit is hoe sociale mediaplatforms het meest effectief kunnen worden ingezet:
Instagram: Carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele afbeelding of video-advertentie (één foto of video) en story-advertenties.
- Facebook: Fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele beeld- of videoadvertentie (één foto of video). De vooraf geproduceerde video’s worden automatisch afgespeeld zonder geluid wanneer ze worden weergegeven in de nieuwsfeed. Gebruikers kunnen erop tikken voor geluid terwijl ze door hun feed scrollen.
- Instagram: Fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere afbeeldingen of video’s), Stories-advertenties (verticale beeld- of videoadvertenties tussen verhalen), en Reels advertenties. Ook hier worden video’s automatisch afgespeeld zonder geluid, en is er interactie mogelijk via likes, reacties of swipes.
- X (Twitter): Gepromote tweets, gepromote accounts, gepromote trends, videoadvertenties, carrouseladvertenties (meerdere foto’s), een enkele beeld- of videoadvertentie (één foto of video).
- LinkedIn: tekstadvertenties, afbeeldingsadvertenties, gesponsorde updates (die eruitzien als een nieuwsfeedverhaal in plaats van alleen een afbeelding), carrouseladvertentieformaat voor afbeeldingen en headline-videoadvertenties.
Je zult merken dat veel sociale mediaplatforms dezelfde advertentieformaten hebben. Wees echter op je hoede, want sommige formaten kunnen succesvoller zijn op het ene sociale mediaplatform dan op het andere.
6. Bepaal wat je wilt uitgeven
Verschillende sociale mediaplatforms hebben verschillende prijzen voor advertenties. Je moet een platform kiezen en vervolgens beslissen hoeveel je aan jouw advertentie wilt uitgeven. Bij het bieden op advertenties in sociale media zijn de twee belangrijkste strategieën kosten per actie en kosten per duizend vertoningen (kosten per miljoen, of CPM).
Met een per actie strategie betaal je alleen wanneer een gebruiker op je advertentie klikt en de gewenste actie voltooit, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop. Dit type bieden wordt vaak gebruikt voor retargeting campagnes, omdat je er zeker van wilt zijn dat je alleen betaalt als iemand geïnteresseerd is in je product of dienst.
Een kosten per miljoen biedstrategie richt zich op hoe vaak een advertentie wordt getoond, ongeacht of iemand erop klikt. Dit type strategie wordt meestal gebruikt voor bewustwordingscampagnes, omdat je wilt dat je advertenties door zoveel mogelijk mensen worden gezien om het gewenste publiek te bereiken.
Je moet ook bepalen hoe lang je campagne zal duren. Als je de begin- en einddatum van je campagne instelt, moet je rekening houden met je budget, want hoe langer de campagne loopt, hoe meer je zult betalen.
7. Creëer boeiende content en advertenties
Je vaardigheden op het gebied van storytelling zijn essentieel bij het maken van betaalde social advertenties, net zoals storytelling essentieel is voor elke andere social media marketing campagne. Door professioneel ogende afbeeldingen of video’s voor je advertenties te ontwerpen, kun je je onderscheiden van de concurrentie. Foto’s of video’s van hoge kwaliteit zijn belangrijk omdat ze, zoals bij elk digitaal middel, de betrokkenheid verhogen, maar alleen als je deze middelen specifiek richt op betaalde socialemediamarketingcampagnes.
Vergeet niet om afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit te gebruiken die duidelijk uitleggen waar jouw merk voor staat, omdat deze elementen het eerste zijn wat gebruikers zien wanneer ze door hun feeds scrollen. Zorg er ook voor dat je een call to action gebruikt op je advertenties en moedig gebruikers aan om op de advertentie te klikken. Je call to action moet duidelijk en beknopt zijn, zodat mensen precies weten wat je wilt dat ze doen nadat ze hebben geklikt.
8. Succes bewaken, optimaliseren en retargeten
Je vaardigheden op het gebied van storytelling zijn essentieel bij het maken van betaalde social advertenties, net zoals storytelling essentieel is voor elke andere social media marketing campagne. Door professioneel ogende afbeeldingen of video’s voor je advertenties te ontwerpen, kun je je onderscheiden van de concurrentie. Foto’s of video’s van hoge kwaliteit zijn belangrijk omdat ze, zoals bij elk digitaal middel, de betrokkenheid verhogen, maar alleen als je deze middelen specifiek richt op betaalde socialemediamarketingcampagnes.
Vergeet niet om afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit te gebruiken die duidelijk uitleggen waar jouw merk voor staat, omdat deze elementen het eerste zijn wat gebruikers zien wanneer ze door hun feeds scrollen. Zorg er ook voor dat je een call to action gebruikt op je advertenties en moedig gebruikers aan om op de advertentie te klikken. Je call to action moet duidelijk en beknopt zijn, zodat mensen precies weten wat je wilt dat ze doen nadat ze hebben geklikt.