Wat is B2B leadgeneratie? 15 bewezen strategieën voor groei
Wat is B2B leadgeneratie?
B2B leadgeneratie is het proces van het identificeren van ideale potentiële kopers voor jouw product of service en hen verleiden tot aankoop. Verkoop en marketingteams gebruiken verschillende leadgeneratiestrategieën om de interesse van deze doelgroep te wekken en prospects de verkooptrechter in te leiden. Omdat toekomstig succes afhangt van het genereren van interesse uit de juiste bronnen, is B2B leadgeneratie een kritieke eerste stap. Hoewel leadgeneratie van oudsher wordt beschouwd als onderdeel van de reclame inspanningen van een bedrijf, is het niet beperkt tot betaalde reclamekanalen. De meeste bedrijven maken gebruik van een cocktail van:
- Sociale media
- E-mailmarketing
- Content marketing
- Evenement marketing
- Koud bellen
- Website optimalisatie
Hoewel er misschien nooit één formule zal zijn om leads voor je bedrijf te genereren, zijn er zeker bewezen strategieën die je kunt gebruiken in de markt van 2025. In deze blog geven we je 15 B2B leadgeneratiestrategieën die je vandaag al kunt implementeren.
Verschillende soorten B2B leads
B2B leads zijn mensen, organisaties of bedrijven die het potentieel hebben om klanten te worden voor B2B (business to business) producten of diensten. In tegenstelling tot business to consumer (B2C) verkoop, zijn deze leads meestal andere bedrijven in plaats van individuen. Af en toe kunnen bepaalde persoonlijke contacten en zelfgestuurde kleine bedrijven echter ook B2B kopers zijn. B2B verkoopleads zijn niet per se moeilijker te vinden dan B2C leads, maar ze kunnen veel moeilijker te kwalificeren en te converteren zijn. Terwijl B2C leads altijd individuele mensen zijn, kunnen B2B leads een beetje een mysterie zijn. De meeste traditionele B2B leadgeneratietactieken leiden alleen tot algemene mails.
Jouw verkoopteam kan alleen werken met B2B leads die een persoon aan de andere kant van de lijn hebben. Daarom is het genereren van leads niet genoeg, je hebt gekwalificeerde leads uit veelbelovende bronnen nodig.
Marketing gekwalificeerde leads
Marketing qualified leads (MQL’s) of in het nederlands marketing gekwalificeerde leads zijn potentiële leads die door het marketingteam zijn geïdentificeerd als kansrijk om een product of service te kopen op basis van belangrijke doelcriteria. Ze zijn meestal nog niet klaar om te kopen, maar hebben wel interesse getoond in het bedrijf. Misschien hebben ze zich geabonneerd op je website of een brochure gedownload. Marketing gekwalificeerde leads zijn passieve leads (of outbound leads) die door de lead funnel moeten worden geleid voor een beetje opvolging om te zien of ze klaar zijn voor een verkoopmedewerker.
Verkoop gekwalificeerde leads
Een gekwalificeerde verkooplead of in het engels sales qualified lead (SQL) is een actieve lead (of inbound lead) die op de een of andere manier direct contact heeft gelegd met je bedrijf en je verkoopteam. Ze kunnen een demo hebben aangevraagd, jouw verkoopafdeling hebben gebeld of een e-mail/bericht hebben gestuurd waarin ze aangeven geïnteresseerd te zijn in een bepaald product of een bepaalde service. Deze leads zijn essentieel voor B2B leadgeneratie en moeten worden opgevolgd. Elke lead die contact met u opneemt voordat u contact met hen opneemt, moet snel door uw sales funnel worden geleid. Behandel jouw ekwalificeerde verkoopleads als een topprioriteit en jouw verkoopstatistieken zullen stijgen.
Waarom is B2B leadgeneratie belangrijk?
B2B leadgeneratie is belangrijk voor zowel verkoop als marketingteams, maar ook voor het bedrijf op een fundamenteel niveau. Zonder leadgeneratie zijn er geen leads die door de verkooppijplijn stromen, geen conversies, geen klanten en geen business. B2B leadgeneratie is niet alleen het kloppende hart van een bedrijf, maar levert ook belangrijke informatie aan marketingvertegenwoordigers, verkopers en de mensen diep achter de schermen, verkopers. Focussen op een solide leadgeneratiestrategie kan jouw bedrijf helpen om:
- Ideale klanten identificeren
- Begeleiding bieden bij het creëren van content
- Naamsbekendheid en zichtbaarheid opbouwen
- Solide marketingpraktijken en strategie ontwikkelen
- Een bredere aanspreekbare markt ontdekken
- Leveren van accurate, up to date contactgegevens voor leads
- Conversiepercentages verhogen
- Hogere inkomsten genereren
Een effectieve B2B leadgeneratiestrategie is dus niet alleen een middel om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook een krachtig instrument om bedrijfsprocessen te verfijnen en te optimaliseren. Door continu te investeren in leadgeneratie zorg je ervoor dat jouw bedrijf groeit, concurrerend blijft en zich aanpast aan veranderende marktomstandigheden. Het opbouwen van sterke relaties met potentiële klanten en het benutten van waardevolle data maakt het verschil tussen stagneren en succesvol uitbreiden.
Het proces voor B2B leadgeneratie
Het proces van leads genereren begint uiteindelijk bij de marketingkanalen, hoe jouw potentiële doelgroep je kan vinden. Deze kanalen vallen uiteen in twee categorieën: inbound en outbound marketing. Inbound marketingplatforms genereren leads die het bedrijf benaderen, meestal via bronnen zoals sociale media, online reclame of zoekmachines. Inbound leads hebben meestal een kortere verkoopcyclus en een hogere conversieratio. Outbound marketing genereert leads via outreach zoals koude telefoontjes, e-mail of prospectie via sociale media. Deze leads vereisen over het algemeen meer opvolging en betrokkenheid en hebben een langere verkoopcyclus. Het genereren van B2B leads is altijd een puzzel, dus we hebben precies uitgesplitst hoe je deze lastige verkoopleads genereert in drie stappen.
Stap 1: Identificeer jouw ideale lead
Het vinden van verkoopleads komt neer op het vinden van contactinformatie voor een specifieke prospect, maar wie is die prospect waarmee je in contact wilt komen? Begin met het maken van een buyer persona. Dit is de ideale leads voor je dienst of product. In welke branche zitten ze? Wat is hun functie? Waar gaan ze heen voor informatie en media? En misschien wel het belangrijkste, welke zorgen of pijnpunten hebben ze waar jij een oplossing voor hebt?
Om de meest effectieve buyer persona vast te leggen, probeer je het volgende af te bakenen:
- Bedrijfskenmerken (bijv. grootte, locatie, organisatiestructuur)
- Functie en beslissingsbevoegdheid
- Doelen
- Pijnpunten
- Belemmeringen om zaken te doen
- Aankoopcriteria
Vaak moet je meerdere persona’s maken, vooral als je producten of services op verschillende kopers zijn gericht. Zodra je je ideale kopers voor ogen hebt, kun je beginnen met het maken van aangepaste content voor elk van hen.
Stap 2: Strategie kiezen
Nu je een kristalhelder beeld hebt van je ideale lead, is het tijd om uit te zoeken hoe je de levensechte versie kunt vinden. Er is niet één pasklare oplossing voor B2B verkoopleads. In plaats daarvan kies je uit een buffet van tools en strategieën (we hebben er hieronder 15 verzameld) om de interesse van die perfecte klant te wekken. Je kunt de interesse wekken door middel van SEO en contentmarketing, betaalde reclame, koude telefoontjes en e-mails, het opbouwen van een community of sociale media. Overweeg het om nieuwe landingspagina te publiceren, die leads kunnen vastleggen en hun gegevens rechtstreeks naar je CRM kunnen transporteren. Er is een overvloed aan software op de markt voor het mogelijk maken van verkoop en het genereren van leads. Deze bieden tools voor het vinden van e-mails, cold calling, e-mailmarketing en sales engagement. Houd je strategieën gericht op de persona(‘s) die je hebt gecreëerd en wees altijd bereid om ze te verfijnen en aan te passen terwijl je bezig bent.
Stap 3: Kwalificeren en prospecteren
Wanneer je begint te communiceren met leads, is het belangrijk om in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat ze zullen kopen. Dit komt door te begrijpen in welke fase van het koopproces de lead zich bevindt: bewustwording, overweging of beslissing.
In de bewustmakingsfase erkent een potentiële koper dat hij een probleem heeft waarvoor een oplossing nodig is. Ze lezen misschien blogberichten, downloaden misschien een whitepaper of zoeken op het web. Misschien leren ze je merk voor het eerst kennen.
Wanneer een koper de overwegingsfase bereikt, heeft hij een duidelijker beeld van zijn probleem en de oplossing ervoor. Ze beginnen mogelijke producten of diensten te evalueren, maar zijn nog niet klaar om een aankoopbeslissing te nemen.
In de beslissingsfase heeft de klant het meeste onderzoek gedaan en is hij bijna tot een aankoop overgegaan. Ze ontmoeten waarschijnlijk verkopers, boeken demo’s en praten met de beslissers in hun organisatie.
Afhankelijk van de fase waarin een lead zich bevindt, moet je je inspanningen anders richten. Het maken van gerichte inhoud zoals een social media-campagne of blogpost is geweldig voor kopers in de bewustmakingsfase, maar zal prospects die op het punt staan een beslissing te nemen niet helpen. Een productdemo of gratis proefperiode zal veel effectiever zijn voor deze prospects. Als je je overweldigd voelt door het aantal leads dat je trechter binnenstroomt (wat een geweldig probleem om te hebben), kun je je inspanningen richten door waarden toe te kennen aan elke lead. Richt je op degenen met de hoogste waarde die de meeste kans maken om te converteren.
15 B2B leadgeneratiestrategieën
Marketing gekwalificeerde leads en verkoop gekwalificeerde leads zijn fantastisch, maar ze komen niet uit de lucht vallen. Natuurlijk kunt je B2B verkoopleads genereren via de traditionele methoden, maar er zijn strategische manieren in 2025 om dezelfde mensen efficiënter te vinden. Hieronder delen we 15 bewezen technieken voor B2B leadgeneratie naast prospectietools die je verkoopteam een serieuze boost zullen geven.
1. Gebruik doorlopende contentcampagnes die je concurrentie overtreffen
Jouw contentmarketingcampagnes om uitgaande leads aan te trekken zijn slechts zo goed als hun praktische zoekwaarde. Je mag dan wel de nummer 1 positie op Google hebben voor “super speciale kaasfriet” als je precies die volgorde intypt, maar als je doelgroep en je concurrenten zich richten op zoekopdrachten naar “beste kaasfriet”, dan win je de competitie niet echt. Zelfs als je bedrijf alleen maar kaasfrietjes verkoopt, investeer dan in het optimaliseren van je content over algemene frietcreaties. Schrijf whitepapers als leadmagneet, maak video’s en publiceer blogs blijf klikken bijhouden en optimaliseer de content. Je hoeft niet de meest unieke content van je concurrenten te hebben: er moet gewoon het meest op geklikt worden.
2. Voer een A/B-test uit
Je hoeft marketing en outreach niet meteen perfect te krijgen. De meeste bedrijven doen dat niet. Dat is waar A/B-tests om de hoek komen kijken. Experimenteer met verschillende formaten, kleuren en berichten op je webpagina en in je marketingmateriaal om te zien wat de meeste tractie genereert. B2B contacten zijn misschien op zoek naar de beste producten, maar het zijn ook mensen met specifieke (soms vreemde) voorkeuren. Zelfs iets simpels als het veranderen van een knop kan een enorme impact hebben op de betrokkenheid van bezoekers en daarmee jouw B2B leadgeneratie verhogen. Je moet gewoon de cijfers bijhouden en kijken wat blijft hangen. Voorbeelden in overvloed: in 2007 verhoogde een A/B-test het donatiepercentage van de Obama-campagne met 18,6 procent door simpelweg de knop “Nu aanmelden” te veranderen in “Meer informatie”. Volg de gegevens. Het zijn de kleine veranderingen die het verschil maken.
3. Verzamel reviews
Het maakt niet uit hoe eerlijk jou marketingafdeling is, kopers zullen altijd eerst medekopers vertrouwen voordat ze je vertrouwen. Het genereren van B2B leads is nog steeds afhankelijk van het vinden van invloedrijke individuen en die individuen lezen recensies van kopers. 95 procent van de consumenten zegt recensies te lezen voordat ze iets kopen en 94 procent van de consumenten zegt dat ze wel eens bedrijven hebben gemeden vanwege negatieve recensies. Omdat recensies zo’n enorme invloed hebben op leadgeneratie, moet je ervoor zorgen dat ze er überhaupt zijn. Geen reviews kunnen tegenwoordig net zo schadelijk zijn als negatieve reviews. Maak het vragen om feedback, reviews en getuigenissen een vast onderdeel van je verkoopproces. Als je een langdurige relatie hebt met een klant, is deze meestal graag bereid om een review te geven. Neem die positieve beoordelingen en plaats ze vooraan in je marketingmateriaal om nieuwe klanten te lokken.
4. Verkrijg enquêteresultaten
De meeste bedrijven zien enquêtes als een manier om de huidige klanttevredenheid te beoordelen, maar ze zijn ook onmisbare hulpmiddelen voor B2B leadgeneratie. Als jouw klanten melden dat het te lang duurt om in contact te komen met een vertegenwoordiger, dan moet je dat probleem niet alleen aanpakken op jouw afdeling klantenservice. Kijk ook naar andere plaatsen waar je de communicatie kunt verbeteren zodat leads nooit hoeven te wachten. Er zijn zoveel manieren waarop je dit kunt verbeteren: installeer een chatbot, verhoog de automatisering van e-mails of breid gewoon je personeel uit. Als je naar je bedrijf kijkt, kun je tegelijkertijd problemen oplossen voor huidige en toekomstige klanten.
5. Plaats cases op je website
Cases zijn aan een opmars bezig in B2B marketing en B2B leadgeneratie. Cases, die voorheen in de donkere hoekjes van bedrijfswebsites werden gehouden, staan nu op de derde plaats van meest gebruikte soorten content in B2B sales (na e-mailnieuwsbrieven en blogberichten, en gelijk met vooraf geproduceerde korte video’s). Cases worden meestal alleen in het midden en onderaan de funnel gebruikt om kopers te overtuigen hun reis te voltooien, maar het is een feit dat B2B kopers van harde feiten houden. B2B verkopen hebben niet alleen invloed op één persoon, ze worden gemaakt om een heel bedrijf te laten profiteren. Dus als je koude, harde bewijzen hebt, zorg er dan voor dat mensen ze zien.
6. Laat leads niet ontsnappen van je landingspagina
Mensen voelen zich van nature aangetrokken tot interactieve content. 81 procent van de marketeers is het er zelfs over eens dat interactieve content effectiever is om de aandacht van mensen te trekken dan statische content. Waarom zijn de meeste landingspagina’s dan nog steeds statisch? Als leads op je landingspagina klikken, moet je snel werken om hun aandacht te trekken. Pakkende koppen, een duidelijke call to action en grootletter statistieken helpen, maar pop-up vensters doen meer. Als je een pop-up venster voor contactpersonen bovenaan je landingspagina gebruikt, dwing je je prospect om met je content aan de slag te gaan. Zelfs als ze het pop up venster gewoon sluiten, wordt hun aandacht meer specifiek naar jouw site getrokken dan naar wat er om hen heen gebeurt. En dat is het slechtste scenario. Het beste scenario is dat je een e-mail van een lead ontvangt door simpelweg een vak te maken met een inschrijfformulier.
7. Personaliseer jouw content voor jouw ideale B2B leads
B2B verkoop en marketing kunnen het zich niet langer veroorloven om te generaliseren. Hoewel massamails en marketingautomatisering nuttige tactieken zijn, is personalisering een geheim wapen. B2B leadgeneratietactieken zijn altijd in ontwikkeling en 2025 is het jaar van account gebaseerde marketing. Met account gebaseerde marketing] kun je je website en marketingmateriaal afstemmen op individuele leads of segmenten die je het meest veelbelovend vindt. Je kunt je website ook coderen om de locatie van een bezoeker te bepalen via zijn IP-adres, waardoor je verschillende content kunt maken voor verschillende geografische demografische groepen. Personalisatie kost altijd meer moeite, maar aangezien meer dan 70 procent van de B2B marketeers het doet, kun je het je eigenlijk niet veroorloven om het niet te doen.
8. Leer de slimme kant van sociale verkoop
Sociale media is niet alleen voor bedrijven die zich richten op B2C consumenten. Naarmate meer en meer bedrijven zich in de sociale verkoopsfeer begeven, strekt het genereren van B2B leads zich nu uit tot B2B verbindingen die beschikbaar zijn op verschillende social media kanalen. Je post en interageert waarschijnlijk al op LinkedIn (en als u dat niet doet, zou u dat moeten doen: 55 procent van de besluitvormers gebruikt LinkedIn om andere bedrijven door te lichten). Maar laat het daar niet bij. X (Twitter), Instagram en Facebook bieden allemaal unieke en ongedwongen mogelijkheden voor je team om B2B leads te genereren en met elkaar in contact te komen. Door je bedrijf aantrekkelijk te maken op sociale media trek je niet alleen geamuseerde scrollers aan, maar ook andere bedrijven die zien dat je weet hoe je moet marketen.
9. Probeer videocontent
Je hoeft geen deskundige redacteur te zijn om leadgenererende video’s te maken. Zelfs als je alleen maar een video maakt van verschillende marketingafbeeldingen met een beetje smooth jazz erachter, heb je nog steeds videocontent om online te zetten. En dat is essentieel. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine op het web. Afhankelijk van de demografie van de bedrijven waarmee je wilt samenwerken, kan het zelfs de eerste plek zijn waar ze naartoe gaan.
Videocontent op YouTube kan het genereren van B2B leads op verschillende manieren beïnvloeden. YouTube is een populair platform voor gedetailleerde kritiek en analysevideo’s van verschillende producten, met dank aan individuele gebruikers. Maar je vindt er ook diepgaande productvideo’s en instructiehandleidingen die door jouw concurrenten zijn geproduceerd. Als jouw videocontent niet van dezelfde hoge kwaliteit is, loop je achter.
Laten we zeggen dat een potentiële prospect geïnteresseerd is in boekhoudsoftware, maar zeker wil weten of er een online handleiding is. Als ze op Google zoeken, krijgen ze gemengde resultaten, maar als ze op YouTube zoeken, krijgen de bedrijven met gefilmde zelfstudies voorrang. Met video’s kun je bovenaan de zoekresultaten blijven staan, ongeacht het platform waarop je leads zich bevinden.
10. Optimaliseer B2B leadgeneratie via SEO
Je kijkt waarschijnlijk al naar SEO voor je lange vormen geschreven content, maar wist je dat je alle bedrijfscontent kunt optimaliseren? Van je website tot je persberichten, met SEO komt je bedrijf vooraan in de rij te staan. Als je worstelt met het vinden van de juiste SEO invalshoek, kijk dan eens naar de webpagina’s van je concurrenten en kijk welke woorden zij herhalen. Daarnaast kunt je jouw doelpersona’s opnieuw bekijken en proberen jouw SEO af te stemmen op hun specifieke interesses. Als we bijvoorbeeld kijken naar boekhoudsoftware, zou een van je demografische gegevens onafhankelijke kleine bedrijven kunnen zijn. Het maken van content met die specifieke groep in gedachten kan je helpen bij het identificeren van meer gerichte SEO vragen en zoekwoorden om je op te richten bij het implementeren van B2B leadgeneratiestrategieën.
11. Verleid B2B leads om op de inschrijfknop te klikken
Een inschrijfknop op jouw website is een goed begin, maar potentiële leads moeten er ook daadwerkelijk op klikken. Een van de eenvoudigste manieren om jouw inschrijvingen te verhogen is door het toevoegen van voordelen. Veel B2C sites gebruiken kortingsaanbiedingen, maar B2B bedrijven die hun B2B leadgeneratie willen verbeteren, kunnen ook van alles proberen, van een gratis consult tot een uitgebreide demo. Dit soort lead magnet strategieën zijn ook goed te gebruiken in de B2B arena. Vergeet niet dat je inschrijfknop bedoeld is om e-mails met leads te verzamelen, dus aanbiedingen zijn een middel om een doel te bereiken. Het is onwaarschijnlijk dat je wordt overspoeld met daadwerkelijke aanvragen voor de aanbiedingen, maar als dat wel zo is, is dat een goede zaak. Interesse in het product betekent een gekwalificeerde inkomende lead. Omarm het.
12. Zorg ervoor dat al jouw content is geoptimaliseerd voor mobiele weergave
Een alarmerende 40 procent van de consumenten gaat naar een site van de concurrent na een slechte mobiele ervaring. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn om je te motiveren je content te optimaliseren voor mobiele weergave, maar hier zijn nog een paar cijfers om je te overtuigen:
- 73 procent van de mobiele zoekapparaten leidt tot extra actie en conversatie.
- Mobiele handel is in 2021 goed voor 23 procent van de online verkopen.
- Slechts 35 procent van de bedrijven heeft een mobiel geoptimaliseerde site.
Vooral die laatste statistiek is belangrijk. Als klanten erop letten welke bedrijven ervoor zorgen dat ze geoptimaliseerd zijn voor mobiel, en slechts 35 procent van de bedrijven is geoptimaliseerd, dan betekent dit dat jouw bedrijf een grote kans heeft om een impact te hebben op het verkeer en het genereren van B2B leads.
13. Wees niet bang om doorverwijzingen te vragen
Als je je kaarten goed speelt en een succesvolle relatie opbouwt met je klanten, zou er een behoorlijk aantal gekwalificeerde leads in je schoot moeten vallen. Net als bij reviews, geven je leads om wat andere kopers denken. Maar liefst 92 procent van de consumenten vertrouwt verwijzingen van vrienden. Niet alleen dat, maar klanten die zijn doorverwezen door een vriend hebben een 16 procent hogere levenslange waarde dan klanten die niet zijn doorverwezen. Desondanks vraagt slechts 11 procent van de verkoopprofessionals om doorverwijzingen. Deze vaak gemiste kans kan de kwaliteit en frequentie van je leads enorm beïnvloeden. Als je een dienstverlening levert, heb je waarschijnlijk een heleboel terugkerende of favoriete klanten, dus wees niet bang om contact op te nemen. Wees specifiek en persoonlijk in je verzoek en geef gedetailleerd aanvullend materiaal dat ze kunnen doorsturen naar hun geschikte contacten. Als ze echt van je diensten houden, zullen ze mee willen doen.
14. Nodig gasten uit om te helpen met je marketingmateriaal
Niets laat je bedrijf meer opvallen dan getuigenissen van experts. Als je grote namen in je vakgebied of in je doelgroep hebt die bereid zijn om hun naam op je marketingcontent te zetten, profiteer dan van dit ingebouwde potentieel om vraag te genereren. Gasten van experts voegen geloofwaardigheid toe aan je producten en je merk. Ze maken je ook veel beter vindbaar. Iedereen in je doelgroep die zoekt naar die expert zal jou ook vinden onder de aanbevelingen van die expert.
15. Organiseer tijden voor het verzamelen van leads
Een van de grootste valkuilen bij B2B leadgeneratie is dat bedrijven denken dat ze het het hele jaar door moeten doen. Jouw bedrijf moet altijd adverteren, maar niet elke dag hoeft gewijd te zijn aan het verzamelen van B2B leads. Sommige dagen zijn beter dan andere voor jouw verkoopteam om prospects te bereiken. Als prospects het meest open staan op woensdag en donderdag, laat die dagen dan gewijd aan actieve verkoop. Je hebt drie andere dagen van de week om te kijken naar B2B leadgeneratiestrategieën wanneer je verkoopteam geen andere verplichtingen heeft waar het zich op moet richten. Als je niet zeker weet wanneer je beste verkoopdagen zijn, kun je altijd een verkooptracker gebruiken om te kijken wanneer de productiviteit laag is.