Een complete handleiding voor het gebruik van AI binnen je SEO strategie

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Zoekmachineoptimalisatie of in het Engels Search Engine Optimization (SEO) is het proces om verkeer te krijgen van gratis, organische of natuurlijke zoekresultaten in zoekmachines zoals Google of Bing. Het is gericht op het verbeteren van de positie van jouw website in de pagina’s met zoekresultaten (SERP’s), want hoe hoger een website scoort, hoe meer mensen deze zullen zien. Volgens onderzoeken heeft het eerste organische resultaat op een pagina met zoekresultaten een gemiddeld doorklikpercentage van 27,6%, vergeleken met positie 2 met slechts 15,8%. Het is dus belangrijk waar je content en je bedrijf scoren, wat betekent dat SEO centraal moet staan als je content plant of maakt voor digitale kanalen.

Wat is de impact van AI op SEO?

AI transformeert SEO op veel belangrijke manieren, waardoor het een uitdaging wordt voor marketeers om het kanaal optimaal te benutten. De SEO industrie genereerde wereldwijd 68,1 miljard dollar in 2022 en zal naar verwachting 129,6 miljard dollar bereiken in 2030. Maar experts denken dat deze prognoses zijn gemaakt vóór de komst van generatieve AI, waardoor de industrie het risico loopt verouderd te raken of op zijn minst een grote verstoring te veroorzaken.

De prioriteit van zoekintentie door zoekmachines is erop gericht om beter te begrijpen wat consumenten of zoekers willen om zo het perfecte antwoord te kunnen geven. Het resultaat voor Google zijn de AI overzichten. Voor sommige zoekopdrachten gebruikt Google nu generatieve AI in meer dan 20% van de zoekresultaten via een functie die AI overzichten heet. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 96% van de AI overzichten wordt weergegeven voor zoekopdrachten met een informatieve gebruikersintentie, vergeleken met slechts 1,2% voor zoekopdrachten met een transactie. Dit betekent dat sites die informatie geven, zoals blogs, AI SEO geoptimaliseerd moeten zijn.

Google heeft het gebruik van AI ook uitgebreid met gesponsorde resultaten in AI overzichten. In hun aankondiging van AI Overviews Ads werd bijvoorbeeld een voorbeeld gegeven: voor de zoekopdracht “hoe krijg ik een grasvlek uit een spijkerbroek?”, waarbij de zoeker een advertentie zag voor vlekverwijderaars. Hier zijn de belangrijkste gebieden van AI impact op SEO waar je je bewust van moet zijn:

AI-aangedreven algoritmen
Algoritmen, zoals Google’s RankBrain gebruiken AI om de nauwkeurigheid en personalisatie van zoekresultaten te verbeteren, omdat ze gebruik maken van machinale leerprocessen om de intentie van de gebruiker te bepalen. Dit betekent dat content relevant, gebruikersgericht en conversiegericht hoog moeten zijn om hoog te scoren.

Contentcreatie en contentoptimalisatie
AI-tools zoals ChatGPT, Claude en Jasper maken het bedrijven gemakkelijk om snel content te genereren. Menselijke tussenkomst is echter altijd aan te raden om ervoor te zorgen dat de content accuraat, relevant en uniek is. Google heeft gezegd dat AI gegenereerde content geen invloed heeft op de zoekresultaten, maar zich richt op de kwaliteit van de content. Om hier gebruik van te maken, moeten marketeers zich richten op E-E-A-T vriendelijke content om te ranken.

Zoekwoorden
Het vinden van de juiste zoekwoorden of sleutelzinnen staat centraal bij SEO. AI richt zich echter op de context en intentie achter zoekopdrachten, waardoor zoekwoorden minder relevant worden in zoekopdrachten. Dit betekent dat zoekwoorden onderdeel moeten zijn van een brede SEO strategie in plaats van de hoofdfocus en moeten worden geïntegreerd in relevante en informatieve content.

Hoe kun je AI gebruiken voor SEO?

Ondanks deze veranderingen en uitdagingen moet je SEO blijven zien als een fundamenteel onderdeel van de algehele marketingstrategie van je marketingteam. De beste manier om SEO effectief in te zetten is om de beschikbare strategieën te begrijpen. Uit onderzoek van Neil Patel bleek dat 50% van de consumenten in staat is om AI gegenereerde content te herkennen, terwijl 52% minder betrokken is bij content als ze vermoeden dat deze door AI is geschreven.

1. Ontwikkel je zoekwoordstrategie
Zoekwoordenonderzoek gaat niet alleen over het gebruik van conventionele tools en handmatig brainstormen. AI kan helpen bij het onderzoeken van de zoekintentie van zoekwoorden, het brainstormen over nieuwe en opkomende onderwerpen en het identificeren van hiaten in de content op je site. Je kunt verschillende AI-tools gebruiken om je SEO inspanningen te verfijnen door je zoekwoordstrategie te ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld AI-tools gebruiken om trefwoorden met een hoge impact te identificeren en trefwoordtrends te voorspellen voor contentoptimalisatie. ChatGPT kan bijvoorbeeld snel enorme hoeveelheden gegevens analyseren, zodat jede juiste zoekwoorden voor jouw content kunt selecteren om het gewenste publiek aan te trekken. Andere, bestaande SEO tools, zoals Ahrefs gebruiken geïntegreerde AI om een SERP te analyseren voor een bepaald trefwoord of term om de intentie achter de zoekopdracht te analyseren. Dit helpt je te begrijpen of mensen die zoeken naar dat zoekwoord alleen op zoek zijn naar informatie of om een product te kopen.

2. Verbeter content voor on-page SEO
Zoekmachines houden van online content die goed gestructureerd is. Deze content levert de beste gebruikerservaring op, omdat lezers de verhaallijn gemakkelijk kunnen volgen. Je kunt AI-tools gebruiken om automatisch de meest effectieve contentstructuur voor te stellen op basis van SERP-analyses. Dit vergroot de kans dat je content hoger scoort. AI kan on-page SEO verbeteren door de schrijfkwaliteit te verbeteren, te helpen bij het maken van content en zoekwoorden op natuurlijke wijze te integreren. Je kunt bijvoorbeeld ChatGPT of Gemini vragen om een concept van je content te analyseren en verbeteringen voor te stellen en spel- en grammaticafouten te corrigeren. Je kunt AI ook eerder in het proces van contentcreatie inschakelen door te vragen om een schets, structuur, titels, koppen en flow voor je content, gebaseerd op criteria zoals je contentdoel, doelgroep en (natuurlijk) on-page SEO best practices.

3. Verbeter je website voor technische SEO
Een derde element van SEO is technische SEO: zorgen voor een soepele gebruikerservaring op je website. AI kan je hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld gegevens verzamelen over de SEO verkeerprestaties van je website en deze gegevens (bijvoorbeeld een Excel-spreadsheet) invoeren in een AI-tool. Vraag de AI om de gegevens te analyseren, inzichten op te doen en verbeterpunten voor je website voor te stellen. Je kunt het ook vragen om te identificeren wanneer er significante dalingen waren in websiteverkeer en het vragen om te onderzoeken waarom dit gebeurde (bijv. een verandering in de algoritmen van Google). Je kunt AI ook gebruiken om bulkverbeteringen aan je website aan te brengen, zoals een behoefte om technische SEO te verbeteren door alt-tekst aan websiteafbeeldingen toe te voegen. De AI-functies van Screaming Frog kunnen je helpen de alt-tekst efficiënt te genereren.

4. Zoek backlinks voor off-page SEO
SEO heeft niet alleen te maken met wat er op je website staat, je moet ook rekening houden met off-page SEO. Je kunt dit verbeteren door sites aan te moedigen naar de jouwe te linken via backlinks van hoge kwaliteit die je SEO kunnen verbeteren door te laten zien dat je website gezaghebbend en vertrouwd is. Of je nu ChatGPT, Gemini of een andere AI-taaltool gebruikt, ze zijn uitstekend voor het brainstormen over ideeën voor linkbuilding. Je verbeelding is de enige beperking. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld vragen om populaire en relevante podcasts voor te stellen die de zichtbaarheid van je website kunnen vergroten. Vergeet niet dat als de resultaten algemeen zijn, je jouw onderzoek kunt verfijnen met vervolgvragen.

5. Locatiedetails verfijnen voor lokale SEO
AI kan lokale SEO verbeteren door beschrijvingen te genereren, gegevens te analyseren om aanbevelingen te doen en reviews te beantwoorden. AI-tools kunnen je bedrijf helpen op te vallen in lokale zoekopdrachten met geoptimaliseerde content en efficiënt reviewbeheer. Semrush heeft een gratis AI Google Business Profile Description Generator waarmee bedrijven kunnen groeien op Google. Met behulp van AI kun je een relevante bedrijfsbeschrijving maken voor een Google bedrijfsprofiel om je relevantie op Google te verhogen en meer verkeer te krijgen van kaartresultaten.

Door AI-tools te gebruiken in de verschillende fasen van je SEO strategie, kun je ervoor zorgen dat je content wordt gezien door de mensen die het moeten zien.

Wat zijn de beste SEO tools met AI mogelijkheden?

Het is belangrijk om te weten dat veel SEO tools en -platforms, zoals Ahrefs, Moz en Semrush, nu AI mogelijkheden hebben ingebouwd. We hebben al een paar effectieve AI-aangedreven SEO tools genoemd voor een aantal belangrijke taken, maar we wilden er een behandelen voor elk gebied, zodat je er een aantal kunt onderzoeken en uitproberen. Enkele van de meest effectieve SEO-tools die AI gebruiken zijn:

Zoekwoorden strategie

Content genereren en optimaliseren

  • Jasper
  • Perplexiteit
  • Google’s notitieboek LM
  • Yoast’s SEO content assistent
  • TextOptimizer
  • Frase
  • SurferSEO

Technische SEO

Lokale SEO

  • Ahrefs
  • Semrush
  • Moz Local
  • Falcon
  • Whitespark
  • BrightLocal

Als je vertrouwt op SEO als tactiek om je content gevonden te krijgen en je bedrijf te laten scoren, is het belangrijk om te begrijpen hoe AI je activiteiten kan beïnvloeden. Maar vergeet niet dat het je SEO tactieken ook kan helpen, dus overweeg om een aantal van deze tools te proberen.

AI en SEO: De conclusie

Het valt niet te ontkennen dat AI een impact heeft op SEO. Het zal de manier veranderen waarop mensen online informatie zoeken en vinden. Maar deze vijf tactieken moeten je helpen om AI te gebruiken om je SEO activiteiten te verbeteren en te optimaliseren, zodat je het gewenste publiek kunt bereiken en aantrekken. De juiste AI-tools kunnen je helpen bij het ontwikkelen van je zoekwoordstrategie, het creëren van geoptimaliseerde content, het stimuleren van je technische SEO, het vinden van relevante en gezaghebbende backlinks en het verbeteren van lokale SEO.

Klaar om meer resultaat te halen uit je SEO inspanningen met hulp van AI? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.