8 content marketing trends die je moet weten voor 2025

De definitie van content marketing

Content marketing is het strategisch creëren en verspreiden van waardevolle, relevante content die is ontworpen om je doelgroep aan te trekken en aan je te binden. In tegenstelling tot traditionele reclame, waarbij consumenten een boodschap krijgen opgedrongen, trekt content marketing hen aan door iets aan te bieden dat ze echt nuttig vinden. Het doel is eenvoudig: vertrouwen opbouwen, je publiek onderwijzen en uiteindelijk winstgevende klantenacties stimuleren. In de kern draait content marketing om drie hoofdactiviteiten:

1. Contentcreatie: Hier creëer je het materiaal dat je publiek bij je zal betrekken. Het kan een blogpost zijn, een instructievideo, een brochure of zelfs een reeks posts op sociale media. Het belangrijkste is om je te richten op kwaliteit en relevantie, je content moet een probleem oplossen, een vraag beantwoorden of nieuwe inzichten bieden.

2. Distributie van content: Zodra je content hebt gemaakt, moet je ervoor zorgen dat deze je doelgroep bereikt. Dit doe je door de content te delen via verschillende kanalen, waaronder websites, e-mailnieuwsbrieven, sociale mediaplatforms en publicaties van derden.

3. Betrokkenheid bij content: Betrokkenheid bouwt relaties op en geeft waardevolle feedback die richting kan geven aan toekomstige content strategieën. Het draait allemaal om interactie. Of het nu gaat om opmerkingen, delen, likes of directe reacties, je content moet je publiek aanzetten tot actie.

Met dat in gedachten hebben we 8 belangrijke content marketing trends beschreven die je moet kennen voor het komende jaar. Gebruik deze trends om je content marketing strategie vorm te geven en voorop te blijven lopen op het gebied van content. Trends in content marketing volgen elkaar snel op. De geavanceerdheid van AI-technologie, nieuwe en veranderende sociale mediaplatforms en de verwachtingen van de consument betekenen allemaal dat innovatie en creatief denken enorme troeven zijn voor elke content marketeer. Er is bijna niets te gek als het gaat om ideeën voor contentmarketing, gegarandeerd dat als jij het niet doet, iemand anders het wel doet. Dus met dat in gedachten, houd je vaardigheden scherp door op de hoogte te blijven van deze content marketing trends:

Content hergebruiken en vernieuwen

Elke content marketeer die wat waard is, kent de waarde van hergebruik als onderdeel van de content strategie. De vaardigheid is het creëren van één stuk content dat meerdere doelen kan dienen. Een blogpost kan bijvoorbeeld worden gemaakt voor zoekmachine optimalisatie, maar dan misschien worden opgesplitst in een korte videoserie. Dit betekent dat je niet alleen je content marketing strategie dient, maar ook je socialmediadoelen.

In 2025 zullen de mogelijkheden voor het hergebruiken van content naar verwachting blijven bestaan. Ga op zoek naar unieke, nieuwe, geavanceerde manieren om je content opnieuw te verpakken en te delen, zoals een interactieve gids of als video. Neem ook even de tijd om niet alleen je content opnieuw te gebruiken, maar ook om oude pagina’s te vernieuwen. Dit is meestal een vrij snel proces voor grote beloningen. Je kunt artikelen vernieuwen die verouderde informatie bevatten, of zoekwoorden bijwerken in een bericht dat niet meer zo nauwkeurig is voor zoekdoeleinden als zou kunnen.

Directe interactie met de content

De consumenten van vandaag verlangen naar authenticiteit en directe interactie met de bedrijven die ze volgen. Geef je merk een persoonlijkheid en ga de dialoog aan met je volgers door vragen te beantwoorden en gebruikers gegenereerde content te delen. 2025 kan ook het jaar worden van nog meer livestreaming. Instagram Lives, Facebook Lives, LinkedIn Lives, TikTok Lives, YouTube Lives en Pinterest Lives zijn uitstekende manieren om directe interactie met je volgers te stimuleren. Je kunt speciale gasten uitnodigen, weggeefacties doen en vragen beantwoorden. Een ander aspect van betrokkenheid is klantenservice. Meer dan ooit verwachten consumenten dat ze hun vraag of klacht rechtstreeks via sociale media kunnen krijgen, niet via traditionele kanalen. Zorg ervoor dat je merk is ingesteld op het afhandelen van klachten en vragen op sociale media met sjablonen en tekst die vooraf is geschreven voor veelvoorkomende vragen, volgens de best practices van sociale klantenservice.

Content creëren in een korte video

Het is geen geheim dat video’s aanzienlijk boeiender zijn dan statische posts. Mensen scrollen tegenwoordig sneller dan ooit door sociale media, waardoor korte, pakkende video’s steeds belangrijker worden om aandacht te trekken. Steeds meer content marketeers richten zich daarom actief op video content, met een bijzondere nadruk op korte video’s, een trend die de laatste jaren alleen maar sterker lijkt te worden in plaats van dat de belangstelling ervoor afneemt. Het mooie van deze ontwikkeling is dat er tegenwoordig zoveel verschillende platforms beschikbaar zijn waarop korte video’s kunnen worden gedeeld, dat marketeers volop kansen hebben om hun creatieve en technische vaardigheden verder aan te scherpen. Je kunt bijvoorbeeld Instagram Stories en Reels inzetten, populaire video’s maken op TikTok, experimenteren met YouTube Shorts of zelfs Pinterest gebruiken om jouw merk onder de aandacht te brengen. Elk van deze formats biedt unieke, leuke effecten, diverse bewerkingstools, interactieve stickers en talloze andere opties om je video’s te personaliseren en écht tot leven te brengen. Door hiermee te experimenteren, ontdek je snel wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

De content ervaring menselijker maken

De online ruimte is overvol, zonder mitsen en maren. Het gebruik van content om potentiële klanten te verleiden wordt steeds lastiger, simpelweg vanwege het volume dat leidt tot beslissingsmoeheid. Het is dus nog nooit zo belangrijk geweest om je klanttraject te analyseren, afhaakpunten te identificeren en je engagementtactieken te heroverwegen. Nu de wereld zich steeds meer naar de digitale ruimte beweegt, zijn het menselijker maken van je content en het kiezen van een totaalbenadering belangrijke elementen om in gedachten te houden om top of mind te blijven.

Denk ook aan de microtrajecten, binnen elk stuk content en niet alleen van het ene naar het andere stuk content. Interactiviteit is een groot onderdeel van deze puzzel en beleeft absoluut een gouden tijd. Het is niet alleen leuker voor de lezer, het zorgt er ook voor dat ze langer bij je content betrokken blijven in plaats van dat ze naar een andere site gaan. Overweeg het maken van interactieve brochures of rapporten, met uitklapbare secties of animaties om een punt te illustreren. Een ander soort interactieve content leeft op sociale media: quizzen en polls zijn razend populair en geven je, als bonus, snel inzicht in jouw consumenten.

AI gedreven content

Het bijhouden van een constante stroom content is al sinds het begin van online content een strijd en een pijnpunt voor content managers. Het is een feit dat meer content meer zoekwoorden betekent, meer pagina’s voor de crawlers van zoekmachines om te leren waar je bedrijf over gaat, meer zoekresultaten en meer gebruikers die op je pagina klikken. AI gestuurde content is een belangrijke marketingtrend die zich in 2025 zal voortzetten. Deze technologie kan de personalisatie van de content van je site verbeteren, van het herkennen van terugkerende bezoekers en het aanbieden van in-app suggesties tot het aansturen van specifieke e-mailcampagnes op basis van gebruikersgedrag en aankooppatronen.

Door machines gegenereerde content, en andere API tools voor het schrijven van content, is de toekomst voor het schalen van crawlable content op je site. Het is waar dat door machines gegenereerde content nog steeds een beetje achterloopt als het gaat om de menselijke stem. Maar het is de afgelopen jaren met sprongen vooruitgegaan en is belangrijk om in de gaten te houden. 2025 zou het jaar kunnen zijn waarin je de curve voor bent en onderzoekt hoe AI en door machines gegenereerde content je content creatie machine kunnen vergroten en opschalen, niet vervangen.

AR en VR content

Een van de snelst groeiende content marketingtrends op dit moment is het gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) content. Met behulp van deze technologieën worden gebruikers ondergedompeld in fascinerende, kunstmatige werelden en krijgen ze vernieuwende manieren aangeboden om producten virtueel te testen en te ervaren via hun eigen smartphone. Deze interactieve en meeslepende vorm van content begint steeds meer op te borrelen in de mainstream en staat op het punt om de volgende evolutiefase in merk- en productmarketing te worden. Het biedt merken de kans om klanten op een innovatieve en speelse manier te bereiken en hun beleving aanzienlijk te verbeteren.

Houd vooral platforms als Pinterest en Snapchat goed in de gaten. Snapchat blijft namelijk continu vernieuwen en investeren in AR-functionaliteiten, waardoor het gebruikers unieke en verrassende manieren biedt om hun interesses te delen, producten virtueel “uit te proberen” voordat ze daadwerkelijk iets aanschaffen, op een creatieve manier contact te leggen met vrienden én originele content te creëren en delen. Dit soort toepassingen maken AR en VR bijzonder interessant en veelbelovend voor zowel consumenten als marketeers.

Collaboratieve marketing

Collaboratieve marketing zou in 2025 een opleving kunnen zien, aangezien sociale platforms nu eenvoudigere manieren bieden om andere makers of merkaccounts te taggen. Dit is een geweldige manier om de betrokkenheid te vergroten en een afnemend bereik tegen te gaan. Aangezien influencer marketing nog steeds een top marketingkanaal is, zullen collabs op Instagram, YouTube, TikTok en meer enorme kansen bieden voor contentmarketeers. Een andere vorm van collaboratieve marketing, collaboratieve branded rapporten en gidsen, zijn niet nieuw, maar er is een reden waarom ze een populaire manier blijven om nieuwe klanten aan te trekken. En ze dienen een soortgelijk doel: de krachten bundelen met andere topmerken en bedrijven in je branche is een win-win voor iedereen en stuwt goed onderzochte en inspirerende content over thought leadership verder dan iets dat alleen wordt geproduceerd.

Uitbereiding van social media kanalen

Net zoals het Marvel Cinematic Universe (MCU) onlangs een nieuwe, spannende fase is ingegaan, bevinden we ons ook in de volgende fase van wat je het ‘uitgebreide sociale media-universum’ zou kunnen noemen. Sociale mediaplatforms zijn voortdurend in beweging en blijven zich vernieuwen, waardoor er continu nieuwe trends en uitdagingen ontstaan voor marketeers. Denk aan innovatieve, verrassende functies die verschijnen op gevestigde platforms zoals Instagram en TikTok, of aan opvallende ontwikkelingen zoals de verandering van eigenaar en strategische koers bij X (voorheen Twitter). Tegelijkertijd blijft Instagram zich inspannen om van Threads een succes te maken, ondanks een wat moeizame start. Kortom, er gebeurt genoeg in het sociale medialandschap om contentmarketeers alert en scherp te houden. Wie succesvol wil blijven, moet voortdurend mee bewegen en inspelen op deze dynamische ontwikkelingen.

Wat verandert er niet in content marketing?

Er zijn een aantal basisprincipes in content marketing die redelijk constant zijn gebleven sinds het zo’n belangrijk onderdeel is geworden van het digitale marketingecosysteem.

1. Backlinks zijn nog steeds belangrijk
Google is berucht om het feit dat ze hun algoritmen regelmatig veranderen, soms zonder aankondiging. Het is pas wanneer SEO’s abnormale dips of pieken in rankings beginnen op te merken dat het nieuws de bevindingen lijkt te bevestigen. 

Het creëren van backlink waardige content is een belangrijk punt om in gedachten te houden bij het bepalen van je contentmarketingdoelen. Gebruik de bovenstaande nieuwe trends in content marketing om te bepalen hoe dit eruit zou kunnen zien. Is er een oudere blogpost die bijvoorbeeld kan worden omgezet in een interactieve infographic?

2. Mobiel first
Bij content marketing gaat het er deels om dat je content zo veel mogelijk wordt bekeken. Belangrijker is echter om die ogen vast te houden en aan te zetten tot een tweede actie, zoals een abonnement op je e-maillijst of een aankoop. Een manier om de kans dat deze acties plaatsvinden drastisch te verhogen, is door je content te optimaliseren voor “mobile first”.

Meer dan de helft van het wereldwijde webverkeer verloopt via een mobiel apparaat (54,8%) en dat aantal zal naar verwachting groeien. Door ervoor te zorgen dat je content is geoptimaliseerd voor mobiele weergave, zul je veel gemakkelijker de consument van vandaag aan je binden. Bereik grootsheid in content marketing in 2025 door deze trends voor te blijven.

Klaar om deze 8 trends in de praktijk toe te passen? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.