16 bewezen manieren om je conversiepercentage te verhogen

Waarom is het verhogen van je conversiepercentage belangrijk?

Je conversiepercentage verhogen is belangrijk omdat een hoger conversiepercentage meer conversies en meer nieuwe leads betekent. Het verhogen van je conversiepercentage kan een campagne met lage prestaties veranderen in een winnaar, door betere resultaten te halen uit het verkeer dat je landingspagina’s al ontvangen.

Hier is een kort voorbeeld van hoe dat eruitziet:

Stel dat je maandelijks €10.000 in een campagne steekt tegen een CPC van €5. Dat betekent dat je 2.000 klikken krijgt elke maand dat je campagne loopt. Laten we zeggen dat de landingspagina voor deze campagne een conversiepercentage van 2% heeft. Dat is iets onder het gemiddelde conversiepercentage van 4,3% dat we hebben gevonden in het conversie benchmark rapport van Unbounce.

Als we even snel rekenen:

2.000 klikken per maand komt neer op 40 leads per maand. Dit betekent een kostprijs per lead van €250. Maar wat als u jouw conversiepercentage zou kunnen verhogen tot 5%?

Laten we nog eens rekenen:

2.000 klikken per maand worden 100 leads per maand. Dit betekent een kostprijs per lead van €100 Het enige getal dat in dit voorbeeld verandert, is het conversiepercentage. Je hebt dezelfde uitgaven, maar je ziet 2,5x de resultaten die je eerder had. Nu je het verschil ziet dat een hogere conversiepercentage kan maken, zijn hier een aantal nuttige manieren waarop je dit kun realiseren.

1. Benadruk je unieke waarde propositie boven de paginavouw

Wanneer een gebruiker je landingspagina laadt, is het eerste wat hij ziet het gedeelte boven de vouw. Zorg er dus voor dat je je unieke waardepropositie benadrukt en verwijder alles wat daarvan zou kunnen afleiden. Je USP is de teaser die de aandacht grijpt, terwijl je product of dienst de daadwerkelijke waarde levert. In de boven de vouw sectie is het cruciaal om direct duidelijk te maken wat jou onderscheidt van de concurrentie en waarom bezoekers moeten blijven. Een sterke headline speelt hierbij een hoofdrol, maar effectieve conversie optimalisatie gaat verder. Denk aan een hero afbeelding die emotie oproept, een strategische pagina indeling, overtuigende ondersteunende copy, en conversiegerichte formulieren. Samen zorgen deze elementen voor een onweerstaanbare eerste indruk en verhogen ze de kans op actie. Houd het kort en krachtig en concentreer je hier op je onderscheidende kenmerken. Je probeert overtuigend aan te tonen waarom iemand bij jou moet doorklikken en converteren en niet bij je concurrenten.

2. Gebruik overtuigende en duidelijke call to actions

Stel je voor dat een gebruiker op je landingspagina terechtkomt. Ze blijven hangen vanwege een krachtige sectie boven de vouw en vinden het geweldig wat ze zien over je product of dienst. Maar dan zien ze een saaie call to action die eruitziet alsof er niets is veranderd ten opzichte van de placeholder tekst, een vermoeide “Meld je aan” of “Ga aan de slag” in een lettertype dat niet past bij de rest van de pagina.

In voetbaltermen is dit alsof je de bal twee meter van de doellijn laat vallen. Het is waardeloos. In plaats van te vertrouwen op dezelfde oude call to actions , kun je iets aantrekkelijker maken door:

  • De aandacht te trekken met een opvallend call to action ontwerp
  • Je te richten op één specifiek verzoek
  • Je publiek te vertellen wat ze krijgen als ze klikken
  • Actiegerichte taal te gebruiken die lezers motiveert om te klikken
  • Verschillende gezichtspunten uit te proberen (probeer de derde persoon in plaats van de eerste persoon)

3. Zorg voor vertrouwen door social proof

Social proof is de positieve invloed die ontstaat wanneer mensen je producten en diensten gebruiken en goedkeuren, en getuigenissen alleen al kunnen de conversie met 34% verhogen als ze op de juiste manier worden gebruikt. Of het nu in de vorm van positieve reviews, getuigenissen of klantcases is, social proof benadrukt hoe tevreden je klanten en cliënten zijn met je aanbod. Hier zijn drie goede manieren waarop je sociaal bewijs kunt benadrukken op je landingspagina’s:

 

  • Laat reviews terugkomen: Volgens onderzoek van de Northwestern University kunnen deze de conversie met wel 270% verhogen
  • Deel positieve ondersteuning in sociale media: Het plaatsen van lovende berichten in sociale media over uw product is een geweldige manier om sociaal bewijs toe te voegen en kan u zelfs 34% meer aankopen opleveren dan een vergelijkbare pagina zonder deze berichten.
  • Presenteer resultaatgerichte cases: Cases zijn een geweldige manier om de beweringen die je doet te benadrukken en te ondersteunen met concreet bewijs van je klanten. Bovendien benadrukken casestudy’s specifieke gebruikssituaties die kunnen aanslaan bij jouw potentiële klanten.

4. Houd het eenvoudig om afleiding op het scherm te voorkomen

Als het niet van belang is voor het beoogde resultaat (klikken op de call to action), hoort het niet op de pagina thuis. Elk element op een landingspagina moet de gebruiker naar dat ene resultaat leiden. Het conversiegericht ontwerp team van Unbounce analyseerde meer dan 20.000 landingspagina’s voor leadgeneratie en ontdekte dat het conversiepercentage een omgekeerde relatie heeft met het aantal links op de pagina, hoe meer links, hoe lager het conversiepercentage.

5. Trek de aandacht met opvallende afbeeldingen

Hoe sterk je USP en titels ook zijn, woorden op een scherm hebben lang niet zoveel impact als opvallende afbeeldingen. De juiste hero afbeelding bovenaan je landingspagina kan de aandacht van een bezoeker trekken, hem iets laten voelen en meer communiceren over je merk, product en diensten, en dat alles in enkele ogenblikken.

Er is een fascinerende psychologie aan het werk in onze hersenen als we een afbeelding zien, onderzoek toont aan dat onze visuele cortex een serieuze beslissingsbevoegdheid heeft als we in het oog springende afbeeldingen zien. Hier zijn een paar snelle tips om opvallende afbeeldingen te gebruiken op je landingspagina’s:

Gebruik afbeeldingen van mensen
Onze ogen worden aangetrokken door menselijke gezichten en we volgen van nature waar ze naar kijken. Als je een foto van een persoon op je landingspagina hebt staan, zorg er dan voor dat die persoon kijkt waar je wilt dat de bezoeker naartoe gaat. Foto’s van mensen helpen bezoekers ook om zich te identificeren met je producten en diensten, zodat ze zichzelf kunnen zien in wat je aanbiedt en dus meer kans hebben om te converteren.

Laat je producten en diensten zien
Als je basketbalschoenen verkoopt zoals Nike, zet er dan een paar op je landingspagina zodat gebruikers kunnen zien wat ze krijgen. Richt je je op dienstverlening? Maak je geen zorgen laat die diensten in actie zien.

6. Verbeter de laadsnelheid van de pagina om gebruikers betrokken te houden

Als je landingspagina traag laadt, is de kans groter dat een gebruiker afhaakt. Drie seconden om te laden? Dan is de kans 32% groter dat gebruikers afhaken. Verdubbel dat naar zes seconden en die kans stijgt naar 106%. Dit vertaalt zich in een conversiedaling van 12% voor elke seconde laadtijd. Je moet de laadtijd van je pagina’s verkorten en bliksemsnel houden om ervoor te zorgen dat je conversiepercentage er niet onder lijdt. Verhoog de laadsnelheid van pagina’s door bestandsgroottes te optimaliseren, CSS- en JavaScript-bestanden te minen, externe HTTP-verzoeken te beperken en HTTP-caching in de browser te gebruiken.

7. Zorg voor een naadloze ervaring met responsive design op alle apparaten

Totdat iemand je landingspagina bezoekt, weet je niet of hij op een laptop, desktop of mobiel apparaat zit, dus je moet optimaliseren voor elke ervaring. Jaren geleden veroverde de focus op mobiele gebruiksvriendelijkheid de marketingwereld in razend tempo. Tegenwoordig is het een vanzelfsprekend onderdeel van het ontwerpproces voor landingspagina’s. Zorg ervoor dat de ervaring van een gebruiker consistent is op elk apparaat dat hij gebruikt om je pagina’s te openen.

8. Verhoog de mobiele conversie door te ontwerpen met mobiel in gedachten

Mobielvriendelijke landingspagina’s zijn een geweldige manier om conversiepercentages te verhogen door gebruikers te bereiken op een apparaat dat ze waarschijnlijk dagelijks gebruiken. Er zijn drie belangrijke tactieken die je in gedachten moet houden bij het ontwerpen voor mobiel:

  • Ontwerp met minder ruimte in gedachten: Mobiele schermen zijn kleiner, dus pas je ontwerpen aan zodat ze op minder ruimte passen en geef prioriteit aan de belangrijkste tekst, de call to action knop en een primair beeld.
  • Kies je woorden zorgvuldig: Ruimte is schaars. Minder is meer. Laat elk woord en teken tellen.
  • Snelheid is belangrijk: Iedereen is kieskeurig wat betreft paginasnelheid, maar mobiele gebruikers haken echt af als het laden van een pagina langer dan drie seconden duurt. Je moet snel zijn.

9. Stem je landingspagina af op je advertentietekst

Je advertentietekst moet overeenkomen met de tekst op je landingspagina. Dat is het, dat is de tip. Wanneer iemand een advertentie ziet in de zoekresultaten van Google, op een sociaal platform of op een website, creëert de advertentie een belofte. De gebruiker verwacht nu wat hij te zien krijgt als hij doorklikt. Als de advertentie zegt: “Koop een paar schoenen en krijg er een gratis”, zullen mensen verwachten dat ze op een pagina terechtkomen waarop ze precies dat kunnen doen. Zorg ervoor dat de taal die wordt gebruikt in de ene boodschap wordt weerspiegeld in de andere en dat de ervaring op de landingspagina de beloften van de advertentie waarmaakt.

10. Verbeter bezoekersinteracties met AI chatbot

Tools en technologie voor kunstmatige intelligentie worden snel gamechangers in marketing. AI-chatbots zijn al veelgebruikte klantenservicehulpmiddelen die gebruikers een manier bieden om antwoorden te krijgen op veelvoorkomende vragen en problemen die ze tegenkomen aan te pakken.

Wanneer moet je AI-chatbots gebruiken op een landingspagina? AI-chatbots zijn zeer geschikt voor:

  • Gebruikers begeleiden om te converteren: AI-chatbots kunnen gebruikers aansporen om te kopen of zich aan te melden met interactieve dialogen die de gebruikersreis kunnen stroomlijnen.
  • Betrokkenheid verhogen: Als gebruikers tijd doorbrengen op een landingspagina, stuiteren ze niet, waardoor je meer kans hebt om ze te converteren.
  • Extra informatie verzamelen: Het opstellen van buyer persona’s kan je helpen om de berichtgeving te verbeteren, maar je hebt veel gegevens en tijd nodig om met klanten te praten. AI-chatbots zijn een geweldige manier om precies dat soort informatie te verzamelen op een landingspagina.
  • Gebruikerservaring personaliseren: Generieke ervaringen zorgen niet voor de verkoop. Hoe persoonlijker de gebruikerservaring op een landingspagina, hoe groter de kans dat een gebruiker converteert.
  • Leads kwalificeren: Gerichte vragen zijn een geweldige manier om de intentie van een gebruiker te beoordelen, maar live chat met een mens is misschien niet echt praktisch op een landingspagina. Laat in plaats daarvan een AI-chatbot dit doen en je kunt ervoor zorgen dat een lead die nog niet klaar is om te converteren, in je trechter blijft voor wanneer ze er later wel klaar voor zijn.

11. Pas de customer journey aan voor elk bezoekerssegment

Een van de beste manieren om de conversie op je landingspagina’s te verhogen is door het traject en de ervaring aan te passen voor elk bezoekerssegment. Dit kun je doen door een klanttrajectkaart te maken en mogelijkheden voor personalisering te identificeren. Maar hoe maak je een kaart van het klanttraject? Begin met deze vier stappen:

1. Verzamel je klantgegevens en neem alle bestaande persona’s, feedback en marketing die je hebt hierin op.
2. Bepaal elke stap die een klant neemt, van bewustwording tot merkbekendheid. Gebruik al je klantkennis en productinformatie en schrijf elke actie op die je bedenkt.
3. Maak een lijst van elk contactmoment dat een klant in zijn customer journey heeft. Dit betekent in feite elk stukje content waarmee ze interactie hebben op weg naar de aankoop van je product.
4. Noteer mogelijke uitdagingen en oplossingen.
Houd al deze informatie bij in een spreadsheet en je hebt een customer journey map voordat je het weet. Gebruik je kaart om personalisatiekansen te identificeren in je marketinginspanningen.

    12. Experimenteer voortduren om winnende formules te vinden met A/B testen

    A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een geweldige manier om je conversiepercentages te verhogen. Door tests uit te voeren op verschillende inhoudsvarianten om de prestaties te bepalen, kun je erachter komen welke berichten, afbeeldingen en aanbiedingen het beste presteren om je conversies echt te verhogen. Deze tests zijn een goedkope, lucratieve manier om je conversiepercentage te optimaliseren. Door er voortdurend mee te experimenteren kun je een schat aan gegevens verzamelen over wat het beste werkt. Met al die informatie kun je je beslissingen valideren en je succes goed meten om het meeste uit je inspanningen te halen.

      13. Zorg ervoor dat Google Analytics goed is ingesteld

      Het meten van conversieratio is moeilijk als je analyseprogramma’s niet goed zijn ingesteld. Als je conversiegerichte content ontwikkelt, moet je de tijd nemen om ervoor te zorgen dat je analyseprogramma’s goed zijn geconfigureerd. Als je bijvoorbeeld Google Analytics gebruikt als je primaire tool, maar er worden geen gegevens weergegeven, heb je waarschijnlijk een probleem met je integratie.

        14. Implementeer pop-ups (op de juiste manier)

        Pop-ups kunnen een controversieel onderwerp zijn voor zowel klanten als marketeers. Als je pagina’s volpropt met pop-ups, is de kans net zo groot dat gebruikers naar de concurrent rennen als dat je iets verandert aan je conversiepercentage.
        Maar als je het goed doet, kunnen pop-ups een belangrijke bron van leads en conversies zijn, vraag maar aan Broomberg, die 72% meer leads genereerde dankzij pop-ups op belangrijke blogs. Je kunt pop-ups gebruiken om meer informatie aan te bieden. Dit helpt om een van de grootste problemen aan te pakken die de meeste mensen hebben met popups ze kunnen opdringerig overkomen. Door je te richten op educatie en informatie, voeg je waarde toe voor de klant.

          15. Gebruik constrasterende kleuren voor je call to actions

          Als het aankomt op call to action, heb je een echte knalkleur nodig. Je wilt de kleuren van je knoppen laten contrasteren met de algehele kleur van je pagina, maar zoals we elders hebben besproken, moet het nog steeds een complementaire kleur zijn voor het algehele paginaontwerp. Stel bijvoorbeeld dat je een landingspagina met een blauw thema hebt. In dat geval is een sterk geel, goud of oranje de logische complementaire keuze. Deze tinten knallen nog steeds van de pagina af en trekken de aandacht, maar ze passen natuurlijk bij een blauwe pagina.

            16. Optimaliseer de algemene ervaring bij het indienen van contact formulieren

            Sommige van de beste online formulieren maken gebruik van de broodkruimeltechniek, waarbij vragen beetje bij beetje worden gesteld, om een minder overweldigende klantervaring te creëren. We hebben het al gehad over het schrappen van onnodige informatie uit je formulieren, maar de kruimeltechniek is een geweldige manier om een betere formulierervaring te bieden waarbij extra informatie wordt verzameld zonder de gebruiker onder druk te zetten of te overweldigen. Formulieren moeten zich aanpassen aan de informatie die gebruikers al hebben verstrekt. Een postadres verzamelen? Als iemand aangeeft dat hij in een huis woont, moet het formulier onmiddellijk alle vragen over het appartementnummer overslaan.

              Meer conversies uit je website? Plan een gratis gesprek en ontdek de kansen!