development online-marketing online-strategy

Je hebt het vast wel voorbij zien komen: de lancering van de nieuwe chatbot ChatGPT.
Deze chatbot gaat een stap verder dan de chatbots die je te woord staan als onderdeel van een klantenservice. ChatGPT kan namelijk complexe vragen beantwoorden, fouten toegeven en corrigeren, maar vooral eerdere uitwisselingen met zijn gesprekspartner onthouden. De chatbot is zelfs zo geavanceerd dat het e-mails en artikelen kan schrijven, analyses kan uitvoeren en zelfs kan coderen in onder andere HTML en Javascript. Maar moeten wij als online marketeers bang zijn dat we straks niet meer nodig zijn? Wij hebben de proef op de som genomen en nemen je in dit artikel mee in onze bevindingen.

 

Wat is ChatGPT?

Wie kan dit nou het beter uitleggen dan ChatGPT zelf? We stellen ChatGPT de volgende vraag:  ‘Leg uit wat chatgpt is ‘.

ChatGPT is een afkorting voor “Chat Generative Pretrained Transformer”. Het is een type van een zogenaamde “Language Model” die is getraind met behulp van een techniek genaamd “pretrained Transformer”. Dit betekent dat het model is getraind op grote hoeveelheden tekst om het in staat te stellen om op natuurlijke wijze te communiceren met mensen in een chat-achtige setting. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om te chatten met mensen, antwoorden te geven op vragen of te helpen bij het schrijven van tekst.

Oke, nou duidelijk! Maar ik wil nog iets meer weten, want hoe is chatgpt ontstaan? En wie is de bedenker van chatgpt?

Ook op de vraag ‘wie is de bedenker van chatgpt?’. Krijg ik hetzelfde antwoord :

Ik ben bang dat ik u niet kan helpen met informatie over de geschiedenis van ChatGPT, omdat ik een digitaal assistent ben en geen toegang heb tot informatie buiten mijn geprogrammeerde kennis. Ik ben alleen in staat om te reageren op vragen op basis van wat ik heb geleerd tijdens mijn trainingsperiode, en mijn kennis stopt op 2021. Als u meer informatie wilt over ChatGPT of andere onderwerpen, kunt u het beste een andere bron raadplegen.

 

Openai

Dan maar even Googlen. Het blijkt dat ChatGPT is gemaakt door OpenAI.  Nu weer terug naar ChatGPT om hier wat meer over te weten te komen.

OpenAI is een onderzoeksinstituut en technologiebedrijf dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie (AI) en haar toepassingen. Het bedrijf werd opgericht in 2015 met als doel om AI te ontwikkelen en te gebruiken om problemen op te lossen en de wereld te verbeteren. OpenAI is bekend om zijn werk op het gebied van machine learning en deep learning, en heeft verschillende belangrijke projecten en ontwikkelingen op dit gebied gepubliceerd. Het bedrijf werkt samen met verschillende onderzoekers, bedrijven en organisaties om AI te ontwikkelen en te gebruiken voor verschillende doeleinden.

 

ChatGPT Vs Google

Google staat natuurlijk ook bekend als antwoordmachine. Stel je vraag en google geeft je antwoord! Maar wie geeft nou beter antwoord? ChatGPT of Google?  Als test stellen we de volgende vraag:

Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe tv?

Antwoord  ChatGPT:

Antwoord / Resultaten Google:

Hoewel het antwoord van ChatGPT een stuk overzichtelijker is en je in 1 oogopslag antwoord krijgt, is het voordeel van Google natuurlijk dat er meerdere resultaten zijn waar je zelf uit kunt kiezen om antwoord op je vraag te krijgen. De informatie die je vervolgens vindt na een enkele klik is een stuk rijker en biedt vaak een heel web aan andere relevante content / onderwerpen om naar door te klikken en eventueel een aankoop te doen.  Dit is dan ook de reden dat ik persoonlijk altijd Google zal blijven gebruiken.

 

ChatGPT als je persoonlijke online marketing assistent.

Nu gaan we een stapje verder. Want zoals we in het begin van dit artikel al benoemden: ChatGPT kan ook analyses uitvoeren en content schrijven.  Laten we beginnen met wat SEO gerelateerde vraagstukken.

 

ChatGPT en SEO

Stel je hebt een webshop in hondenartikelen en je wilt je vindbaarheid in google verbeteren. Wat zijn interessante zoekwoorden om je dan op te focussen? We vragen het ChatGPT:

Dit zijn natuurlijk best wel voor de hand liggende zoekopdrachten die iedereen zou kunnen bedenken. ChatGPT geeft dan ook aan dat het goed is om een professional (professioneel) om hulp te vragen OF een zoekwoordenonderzoek te doen.  Maar hoe voer ik dan een zoekwoordenonderzoek uit?

Kijk dit is handige informatie! Wat mij hier direct opvalt is dat ChatGPT mijn eerdere vragen onthoud en dus verder gaat op hondenartikelen. Daarnaast krijg ik tips over welke tools te gebruiken. Een online marketeer is zelf in staat om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Maar kan ChatGPT dit ook?

Poging 1:

Poging 2:

Helaas, dit kan chatgpt (nog) niet, wel top dat  je toch weer door naar een professional verwezen wordt 😊 Misschien moet ik een een andere vraag stellen om op ideeën te komen voor mijn content:

‘wat zijn veel gestelde vragen over hondenvoer?’

Kijk dit is interessante input om te verwerken in mijn content of in mijn FAQ sectie.  Wel ben ik benieuwd of er op deze vragen ook zoekvolume zit.

Oke dan maar zelf even kijken in de Google ads keyword planner:

Er wordt dus volgens google niet zo specifiek gezocht op deze ‘veel gestelde vragen’. Wel geeft dit goede input om aanverwante zoekvragen boven water te krijgen.  Dit allemaal maakt het wel duidelijk dat we als online marketeers voorlopig nog wel ingehuurd kunnen worden om zoekwoordenonderzoeken te doen 😉.

 

ChatGPT content laten schrijven

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is dus nog net iets te veel gevraagd voor ChatGPT, maar een tekst schrijven voor mijn webshop moet wel kunnen toch?

Nou een prima stukje content toch?  Wel jammer dat er midden in de zin gestopt wordt…

Wat opvalt is dat ChatGPT hier ook weer benoemt om een professional te raadplegen.

Commerciële teksten

ChatGTP kan dus prima informatieve content schrijven, maar hoe zit het met commerciële teksten die aanzetten tot actie? Ik vraag om de eerder geschreven tekst tot een commerciële tekst te herschrijven..

Ook nu moet ChatGTP even op adem komen..

Wat opvalt is dat de chatbot hier een beetje in herhaling valt.  ‘zo kunt u ervoor zorgen dat uw hond..’ en ‘wij helpen u graag bij het…’ komen kort achter elkaar voorbij waardoor de tekst niet lekker wegleest.

 

Antwoorden op veelgestelde vragen

Eerder kwam ChatGPT met veel gestelde vragen omtrent hondenvoer. Maar kan het hier ook antwoord op geven?

 

Mijn kennis stopt op 2021’

Iets wat ook opvalt is dat ChatGPT aangeeft dat zijn/haar kennis stopt op 2021.

Dus als je content wil schrijven die op dit moment relevant / nieuwswaardig is, dan kan ChatGPT je daar niet bij helpen.

 

Hoe zit het met Google en AI gegenereerde content?

Volgens John Mueller van Google is de inhoud die automatisch wordt gegenereerd met behulp van AI-schrijftools in strijd met de Webmasterrichtlijnen van Google. Zijn uitspraak leidde tot veel discussie in de SEO-gemeenschap.

AI-gegenereerde inhoud wordt meestal verondersteld te vallen onder automatisch gegenereerde inhoud, wat kan leiden tot een handmatige penalty. Maar zo eenvoudig is het niet. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Als je inhoud genereert met behulp van een AI-schrijver en de gegenereerde inhoud niet bewerkt of zelfs maar bekijkt voordat je deze plaatst, moet je niet verbaasd zijn dat het geen resultaat oplevert. En je website rankings kunnen het onderspit delven.

Dit is meestal het geval wanneer mensen in één keer een blog van 1000 woorden genereren en publiceren met behulp van een AI-schrijver. In een dergelijk scenario vraag je om problemen; er is geen enkele manier waarop Google dit door de vingers ziet

Het is essentieel om te begrijpen wat een zoekmachine als Google wil; een goede gebruikerservaring, die voortkomt uit kwaliteitsinhoud. Dus, maakt het uit waar die inhoud vandaan komt als het de gebruikerservaring verbetert? Ik denk het niet.

Google verbetert voortdurend zijn rangschikkingsalgoritmen en probeert gebruikers relevante informatie van hoge kwaliteit te bieden. Het geeft ook verschillende voorbeelden van activiteiten die het beschouwt als automatisch gegenereerde inhoud.

Deze activiteiten met betrekking tot AI-schrijvers betreffen de volgende punten

  1. Content moet niet alleen zoekwoorden bevatten, maar ook zinvol zijn voor de lezer.
  2. Menselijke beoordeling is noodzakelijk voor publicatie.
  3. Automatische synoniemenmethoden kunnen het beste worden vermeden.

ChatGPT en SEA

ChatGPT kan dus zeker nuttig zijn als hulp bij het schrijven van SEO teksten. Maar kan de chatbot ook helpen met het opstellen van Advertentieteksten voor Google Ads?  Ik ben hier persoonlijk erg benieuwd naar want aan deze teksten zitten namelijk wat vereisten en beperkingen. Koppen mogen bijvoorbeeld maximaal30 tekens bevatten en beschrijvingen mogen maximaal 90 tekens bevatten.

Als eerst vraag ik chatGPT om een advertentiekop te schrijven over hondenvoer van maximaal 30 tekens :

Nou dit is een prima kop, toch? Maar ik heb er meerdere koppen nodig voor mijn responsive advertentie.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben met het resultaat! Nu eens kijken of ik ook bijpassende beschrijvingen kan laten schrijven.

En ja hoor, zonder problemen komen er 4 beschrijvingen uit rollen van maximaal 90 tekens. Ook hier geldt wel dat dit erg algemene teksten zijn en je deze dus nog wel moet bewerken zodat het aansluit bij jouw eigen product / dienst. Nu bestaat SEA natuurlijk niet alleen uit het schrijven van advertentieteksten. Zo moeten campagnes natuurlijk ook ingericht en geoptimaliseerd worden en hier kan ChatGPT je helaas niet bij helpen. Wel kan ik natuurlijk om nog wat handige tips vragen 😉.

 

Conclusie

Als je ChatGPT of een andere AI-tool gebruikt, moet je dus verantwoordelijk nemen. Vergeet niet dat AI-tools het beste werken als assistenten; je moet ze begeleiden om de beste content te krijgen. Dit houdt in dat je de AI moet begeleiden om content in fases te genereren (zoals 100 woorden per keer) en niet in één keer. Tevens moet je de content bewerken en controleren op de feitelijke juistheid van de content. Op het gebied van SEO heeft Google alleen een probleem als je AI-tools gebruikt om enorme aantallen te pushen zonder enige kwaliteitsbasis of relevantie.

Dus Kan ChatGPT het werk van een online marketeer overnemen? Nee, we hoeven ons (vooralsnog) geen zorgen te maken. Het is op dit moment dus vooral een assistent om ons werk een stukje makkelijker te maken. Maar zodra de chatbot kan communiceren met andere platformen en tools door bijv. een API-koppeling dan kan hier nog wel eens verandering in komen.