Alles wat een SEO tekstschrijver moet weten om te scoren in Google

Wat is SEO copywriting?

SEO copywriting is een van de krachtigste tools die mensen gebruiken om hun concurrenten voor te blijven. Door hoogwaardige content te creëren die zorgvuldig is geoptimaliseerd voor zoekmachines en is afgestemd op de behoeften en interesses van hun doelgroep, kunnen mensen hun zichtbaarheid vergroten, meer organisch verkeer naar hun website genereren en uiteindelijk hun omzet verhogen.

Het is als een perfecte mix van kunst en wetenschap, waarbij een beetje creativiteit en strategische optimalisatietechnieken wonderen kunnen doen voor jouw online aanwezigheid. Of je nu een klein bedrijf bent dat net begint of een grotere onderneming die jouw branche wil domineren, SEO copywriting kan je helpen om succesvol te zijn in de zoekresultatenpagina’s.

SEO copywriting in het tijdperk van generatieve AI

Generatieve AI is als een machine die moeiteloos content kan creëren voor SEO doeleinden. Het kan worden getraind om zoekwoorden en andere factoren te analyseren om nieuwe content te genereren en bestaande content te optimaliseren. We moeten echter niet vergeten dat de menselijke touch nog steeds van cruciaal belang is om ervoor te zorgen dat de gegenereerde content van goede kwaliteit is, geen feitelijke fouten bevat en relevant is voor de doelgroep.

Vanwege het ontwerp van de technologie moet je ook onthouden dat generatieve AI-tools zoals ChatGPT, HubSpot, Bing Chat en Google Gemini je slechts één keer originele teksten kunnen leveren, maar dat ze erg goed zijn in het hergebruiken van bestaande content. Ze kunnen echter zelf geen nieuwe content bedenken.

Generatieve AI zal in de toekomst een handig hulpmiddel zijn voor het creëren van SEO content. Het is echter essentieel om het verstandig te gebruiken en ervoor te zorgen dat de content voldoet aan de merkrichtlijnen en de behoeften van de doelgroep. Gebruik generatieve AI op een verantwoorde manier. Gebruik AI als een gids, niet als een volledig geautomatiseerde contentfabriek.

Voer eerst een zoekwoordonderzoek uit voordat je met schrijven begint.

De allereerste stap van SEO copywriting heeft weinig te maken met schrijven. Eerst moet je beslissen waarover je gaat schrijven. Voor welke onderwerpen wil je gevonden worden? Je moet de zoekwoorden waarvoor je wilt ranken in je tekst gebruiken, dus zoekwoordonderzoek is de eerste stap van SEO copywriting. Zoekwoordonderzoek is wat je doet om de zoekwoorden en zoekzinnen op te sommen waarvoor je wilt ranken.

Goed zoekwoordonderzoek bestaat uit deze vijf stappen:

1. Formuleer een missie
Voordat je begint met het daadwerkelijke zoekwoordonderzoek, moet je nadenken over jouw missie. Dit is wat je onderscheidt van de rest. Houd bij het formuleren van jouw missie rekening met wie je bent en waar jouw blog over gaat. Wat maakt het uniek? Neem de tijd om jouw missie te ontwikkelen en op te schrijven.

2. Maak een lijst met relevante zoekwoorden
Zodra je een duidelijke missieverklaring heeft geformuleerd, kunt je beginnen met het opsommen van alle zoektermen (zoekwoorden) waarmee je wilt dat jouw website wordt gevonden. Als jouw missie duidelijk is, zou je zoektermen moeten kunnen ontwikkelen die van toepassing zijn op jouw nichemarkt en jouw unieke verkoopargumenten. Dit zijn de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden.

Om goede termen te bedenken, moet u zich verplaatsen in jouw doelgroep. Hoe zullen zij je waarschijnlijk vinden? Waar zouden zij naar zoeken op Google? Aan het einde van jouw zoekwoordonderzoek zou je een lijst moeten hebben met alle relevante zoektermen die mensen zouden kunnen gebruiken. Denk ook aan combinaties en variaties op deze termen. Je kunt ook tools gebruiken om je te helpen bij het zoekwoordonderzoek. Nadat je een lijst hebt gemaakt, kan het lastig zijn om te beslissen welke zoekterm je moet gebruiken.

3. Maak een overzicht
Uiteindelijk zou je een handig overzicht moeten hebben, dat je SEO copywritingproces aanzienlijk zal helpen. Het helpt om een tabel met je zoektermen te maken om de informatie samen te vatten. Probeer combinaties van zoektermen te bedenken en rangschik de zoektermen vervolgens op basis van prioriteit. Welke zoekwoorden zijn essentieel om hoog te scoren en sluiten het beste aan bij jouw missie, en welke zijn dat minder? Bij het kiezen van de zoekwoorden die je wilt aanpakken, moet je ook rekening houden met de kans dat jouw pagina’s hoog scoren voor dat specifieke zoekwoord. In het begin kan het een goede strategie zijn om je te richten op minder populaire en minder competitieve zoekwoorden.

4. Kijk naar de zoekintentie
Tegenwoordig moeten SEO strategieën grotendeels draaien om het beantwoorden van vragen van mensen. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, is hij of zij op zoek naar iets. Er zijn vier soorten intenties die zoekers kunnen hebben:

Informatieve intentie: informatie vinden over een specifiek onderwerp.
Navigatie intentie: toegang krijgen tot een specifieke website door de term in een zoekmachine in te voeren.
Commerciële intentie: binnenkort iets kopen en voor de aankoop onderzoek doen.
Transactionele intentie: iets kopen na het uitvoeren van zoekopdrachten met

In je zoekwoordenonderzoek moet je uitzoeken welke intenties van toepassing zijn op je zoekwoorden en proberen om aan te sluiten bij deze zoekintenties. Je kunt de zoekresultaten gebruiken om te bepalen welke intentie van toepassing is op je zoekwoorden en geweldige inhoud creëren die bij deze intentie past. Op welke intentie je je richt, zou ook van invloed moeten zijn op je schrijfstijl.

5. Maak landingspagina’s voor zoekers
De laatste stap van het zoekwoordenonderzoek is het maken van geweldige posts of pagina’s voor de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. De SEO content moet op maat gemaakt zijn om bezoekers aan te trekken die je blog hebben gevonden via een specifiek trefwoord. Dit kan een speciale pagina zijn of een blogpost die is geoptimaliseerd voor een specifiek trefwoord. Zorg ervoor dat bezoekers door je blog kunnen navigeren via het menu of interne links. En zorg ervoor dat je een pagina hebt voor elk relevant trefwoord dat je bedenkt.

Je zoekwoordenonderzoek geeft je een goed idee van waar je over moet bloggen. Vervolgens moet je content vrijmaken rond een specifiek woord. Een woord is echter geen onderwerp. Naast een trefwoord (of trefwoord) heb je een invalshoek nodig, een specifiek verhaal rond dat trefwoord.

Fase één voor het schrijven van een artikel

De eerste fase van het eigenlijke SEO copywritingproces is het plannen van jouw content. Voordat je pen op papier zet (of vingers op het toetsenbord), moet je even de tijd nemen om na te denken over wat je gaat schrijven. Je zult nu wel een onderwerp in gedachten hebben, maar voordat je begint met schrijven, moet je ook duidelijke antwoorden hebben op de volgende vragen:

1. Wat is het doel van je artikel? Waarom schrijf je? Wat wil je bereiken?
3. Wat wordt de belangrijkste boodschap van je artikel? Wat is de belangrijkste vraag die je wilt beantwoorden?
3. Wie is je publiek? Waar zijn ze naar op zoek?
4. Welke informatie heb je nodig om je stuk te schrijven?
5. In welke volgorde ga je je informatie presenteren? Wat wordt de structuur van je artikel?

Het doel van je tekst en zoekintentie
De eerste vraag in de lijst is: wat is het doel van je artikel. Het is essentieel om daar van tevoren over na te denken, omdat het invloed heeft op hoe je je artikel moet schrijven. Wil je gebruikers informeren? Hen amuseren? Of ze overhalen om iets op je site te doen? De voorbereidingsstap is ook het moment waarop je rekening moet houden met de intentie van jouw bezoeker. Als uit jouw zoekwoordenonderzoek blijkt dat de intentie achter een bepaalde zoekopdracht informatief is, wilt je voor dat zoekwoord een overtuigende, verkoopgerichte pagina schrijven. In dat geval kan dat een betere match zijn. Natuurlijk is dit prima als je hebt nagedacht over je zoekwoordstrategie.

In ieder geval moet je nadenken over de intentie van je gebruiker voordat je begint met schrijven, simpelweg omdat een informatieve tekst verschilt van een commerciële tekst. De taal die je gebruikt bij het schrijven van een informatieve tekst moet duidelijk en doelgericht zijn, terwijl commerciële taal meestal erg positief is en meer gericht op de lezer. En grappige teksten gebruiken informeler taalgebruik, woordspelingen of overdrijvingen.

Tekststructuur
Een belangrijk onderdeel van het plannen van je artikel is het opzetten van de structuur. De structuur van de tekst op je site is van vitaal belang voor SEO copywriting. Als je content een duidelijke structuur heeft, heb je meer kans om goed te scoren in Google. Je kunt mindmappingtechnieken gebruiken om onderwerpen te begrijpen en verbanden te vinden tussen de verschillende onderdelen van je onderwerp.

Het loont om over de structuur van je stuk na te denken voordat je begint. Omdat de structuur het geraamte van je tekst is, zal het de lezer helpen om de hoofdpunten van het artikel te begrijpen.

Berichten en pagina’s met een duidelijke structuur zullen ook de conversies op je website verhogen. Je hebt een grotere kans dat je bezoekers je producten kopen of terugkeren naar je website als ze je boodschap goed begrijpen. Voor praktische tips over hoe je de structuur van een artikel opzet, kun je ons bericht lezen over hoe je een duidelijke blogpoststructuur maakt.

Generatieve AI kan je helpen inhoud te structureren en onderwerpen te beschrijven
Je moet generatieve AI zoals ChatGPT niet gebruiken om automatisch volledige artikelen voor je te genereren. Je kunt ze gebruiken om een onderwerp beter te begrijpen, om meer context te krijgen en om inspiratie op te doen. Generatieve AI kan ook helpen bij het structureren van tekst, zoals:

1. Het automatiseren van inhoudscontouren: Generatieve AI kan inhoudscontouren voorstellen op basis van het geïdentificeerde onderwerp of trefwoorden. Dit kan je helpen bij het maken van artikelen, posts en andere soorten content door je een tekststructuur en schrijfbegeleiding te bieden.
2. Sleutelzinnen en onderwerpen identificeren: Generatieve AI heeft toegang tot grote hoeveelheden gegevens om sleutelzinnen of onderwerpen te identificeren die in een bepaald vakgebied terugkomen. Dit kan je helpen om belangrijke informatie in je content op te nemen en deze zo te structureren dat er een samenhangend verhaal of thema ontstaat.
3. Content aanbevelen: Generatieve AI kan gerelateerde inhoud voorstellen die je kunt gebruiken om je schrijfwerk te structureren. Het kan de beschikbare inhoud analyseren en gerelateerde informatie identificeren die relevant is voor het betreffende onderwerp.
4. Hulp bieden bij het schrijven: Generatieve AI kan zinsbouw, grammatica en interpunctie suggereren om te helpen bij het produceren van goed gestructureerde content. Dit kan je helpen om leesbare inhoud van hoge kwaliteit te maken waar het publiek zich beter in kan vinden.
5. Suggesties voor opmaak en lay-out: Deze functie kan je helpen bij het plannen van je inhoud en deze optimaliseren voor gebruikersbetrokkenheid, door de meest effectieve structuur te bieden op basis van het type inhoud dat moet worden gemaakt.

Met deze handige functies kun je geoptimaliseerde inhoud van hoge kwaliteit maken die meer verkeer en betrokkenheid genereert, maar wees kritisch en vergeet de menselijke maat niet.

Fase twee voor het schrijven van een artikel

Nu kun je beginnen met het eigenlijke SEO schrijfproces! Dit neemt slechts ongeveer 20% van je tijd in beslag.

Gewoon schrijven!
De belangrijkste tip voor deze fase van SEO copywriting is om gewoon te schrijven. Mensen hebben vaak moeite met het formuleren van de eerste zin (of de eerste alinea). Maar in dit stadium kun je het schrijven van die eerste alinea helemaal overslaan. Schrijf gewoon een paar woorden die verwijzen naar de inhoud die je eerste alinea moet bevatten en begin met het schrijven van de tweede alinea. Begin- en eindzinnen zijn gemakkelijker te schrijven als je de kern van je post hebt uitgewerkt.

Als een zin grammaticaal niet correct is of onhandig klinkt, ga dan door en maak je geen zorgen. Je kunt deze dingen herschrijven in de volgende fase, die bestaat uit bewerken. In de schrijffase is het cruciaal om in de flow van het schrijven te blijven.

Houd je aan de structuur van je tekst
Gebruik tijdens het schrijven de structuur die je in de voorbereidingsfase hebt gemaakt als een schets en schrijf de alinea’s volgens dat plan. Zorg ervoor dat je duidelijke alinea’s schrijft. Begin elke alinea met de belangrijkste zin en licht die dan toe of werk hem uit. Je lezers zullen de belangrijkste inhoud van je artikel kunnen begrijpen door alleen maar de eerste zinnen van je alinea’s te lezen.

Zorg ervoor dat je tekst leesbaar is
Lezen vanaf een scherm is moeilijk, dus als je wilt dat je lezers je hele blogbericht lezen, moet je het makkelijk leesbaar maken. Berichten die gemakkelijk te lezen zijn, zullen resulteren in meer terugkerende bezoekers en een hoger conversiepercentage. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je tekst de juiste toon heeft voor het publiek waarvoor je schrijft.

Een paar manieren om je schrijfstijl te verbeteren
Sommige mensen zijn natuurlijke schrijvers en hebben geen tips nodig voor hun SEO copywriting ze kunnen in een paar minuten een aantrekkelijk, leuk, leesbaar artikel schrijven. Anderen missen die vaardigheid. Maar hoewel aantrekkelijk schrijven een kwestie van talent is, helpt oefening zeker! Laten we eens kijken naar een aantal tips om je schrijfstijl te verbeteren en twee schrijfstijlen om mee te experimenteren.

Tip: Lees veel!
Als je een aantrekkelijke schrijfstijl wilt ontwikkelen, helpt het om veel te lezen. Lezen (romans, blogs, tijdschriften, wat dan ook) zal je inspireren om uitstekende artikelen te schrijven. Het leert je hoe anderen hun zinnen vormen en hun alinea’s opbouwen. Het leert je hoe je humor kunt gebruiken en hoe je met taal kunt spelen. Bovendien ontwikkel je zo je gevoel voor wat een prettig leesbaar artikel is. 

De omgekeerde piramidestijl
Een bekende schrijfstijl in de journalistiek, de omgekeerde piramide, betekent dat je de belangrijkste informatie vooraan zet. Je begraaft je belangrijkste punt niet halverwege de derde alinea, maar vertelt het complete verhaal in de eerste alinea. Natuurlijk kun je in de volgende alinea’s verder uitweiden. Maar je belangrijkste boodschap komt meteen over. Deze schrijfstijl houdt vrij goed stand voor sommige soorten artikelen. Het is vooral handig nu web content steeds vaker wordt gebruikt om elke vraag van een zoeker te beantwoorden.

Storytelling
Iedereen houdt van een goed verhaal, en de meeste mensen kunnen ook een goed verhaal vertellen, vooral uit eigen ervaring. Goed nieuws: u kunt de kracht van verhalen gebruiken in jouw SEO teksten! Of het nu in blogposts of productpagina’s is, met een (relevant) verhaal kunt je de interesse van jouw lezer al snel wekken. Verhalen kunnen meer duidelijkheid verschaffen en jouw lezers helpen je gemakkelijker te onthouden.

Neem af en toe een pauze
SEO copywriting kan een vrij intensief proces zijn. Als je lange periodes schrijft, zul je merken dat concentreren moeilijker wordt. Het exacte moment zal echter voor elk individu anders zijn. Als je geest begint af te dwalen, is dat het moment om een pauze te nemen.

Veel mensen vinden het moeilijk om langer dan twintig minuten achter elkaar te schrijven de aandachtsspanne kan behoorlijk kort zijn! Op dat moment moeten mensen even weggaan van de computer om iets anders te doen. Zelfs een pauze van een minuut kan genoeg zijn om met frisse en hernieuwde concentratie en creativiteit terug te keren naar je schrijfwerk.

Fase drie voor het schrijven van een artikel

Als je klaar bent met het schrijven van je stuk, heb je de eerste versie van je artikel. In de laatste fase van het schrijven zul je deze eerste versie verbeteren. De laatste stap zal nog steeds veel tijd in beslag nemen.

De redactiefase is de fase van het SEO copywritingproces waarin je ‘dood je lievelingen’ moet doen. Wees niet bang om dingen eruit te gooien. Lees, herlees en herlees je bericht en corrigeer onhandige zinnen, onduidelijke formuleringen en warrige alinea structuren. Zorg dat je contentmarketing eruit springt.
Hier zijn vijf stappen om je artikel grondig te redigeren.

Stap 1: Lees langzaam (en hardop)
Je kunt deze fase beginnen door je stuk langzaam te lezen (en zelfs hardop, dat kan helpen). Elke zin moet grammaticaal correct zijn en de spelling moet foutloos zijn. Je moet heel kritisch zijn op je werk. Je kunt je computer de tekst hardop voor laten lezen zorg ervoor dat hij niet hapert.

Stap 2: Focus op zinnen
Zorg er eerst voor dat elke zin correct is. Let op de spelling van woorden en herformuleer lastige formuleringen. Zorg ervoor dat zinnen grammaticaal correct zijn en controleer op leesbaarheid: zorg ervoor dat je zinnen niet te lang zijn.

Stap 3: Concentreer je op alinea’s
Als alle zinnen in een alinea zijn goedgekeurd, kijk dan naar de structuur binnen een alinea en concentreer je op die eerste zin. Legt die eerste kernzin vast wat je in die alinea wilde zeggen? Worden de zinnen binnen een alinea in een logische volgorde gepresenteerd? Gebruik je overgangswoorden om het verband tussen de zinnen duidelijk te maken?

Stap 4: Controleer de tekststructuur
Controleer of de structuur tussen de alinea’s duidelijk is. Worden de onderwerpen van je artikel logisch gepresenteerd of moet je wijzigingen aanbrengen?

Controleer ook je koppen en subkoppen. Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekwoord in een van die koppen en subkoppen staat. Maar even belangrijk is dat je ervoor zorgt dat de koppen je lezers helpen de structuur van je tekst te begrijpen.

Stap 5: Vraag om feedback
De laatste stap in jouw SEO copywriting proces is het krijgen van feedback. Na het redigeren van jouw tekst, moet je mensen om feedback vragen. Feedback zorgt voor het perspectief van iemand anders dan de schrijver en leidt bijna altijd tot grote verbeteringen in de post.

Het zou ook nuttig zijn om iemand uit je publiek je post te laten nalezen om te testen of de boodschap goed wordt overgebracht. Ook feedback van iemand met professionele schrijf- en grammaticale vaardigheden, zoals een redacteur, zal je helpen om je blogbericht nog verder te verbeteren.

SEO copywriting voor internationale sites

Goed schrijven is moeilijk; je content marketing inspanningen in meerdere talen schrijven is nog uitdagender! Dit geldt als je websites hebt voor meerdere regio’s en talen. Het vertalen van content kan lastig zijn vanwege het fenomeen van valse vrienden in verschillende talen. Valse vrienden zijn woorden die in twee talen op elkaar lijken, maar iets anders betekenen.

Het creëren van content voor jouw meertalige sites is niet eenvoudig. Het is echter wel te doen en wij denken dat er drie manieren zijn om dit aan te pakken:

1. vertaal de content;
2. creëer nieuwe content voor die markt;
3. transcreëer content: een combinatie van beide.

Vertalingen maken is waarschijnlijk het makkelijkst. Maar het is ook de meest lastige. Weet je zeker dat je vertaling dezelfde boodschap overbrengt en dezelfde toon heeft als je oorspronkelijke artikel? Dat is moeilijk te beoordelen als je geen native speaker bent. Nieuwe content creëren door je lokale team is de veiligste keuze en waarschijnlijk het resultaat van de hoogste kwaliteit. Het is echter erg tijdrovend en je maakt niet optimaal gebruik van de beschikbare content.

Daarom adviseren we transformeren: neem wat je al hebt als basis, maar pas het aan aan de lokale doelgroep. Zorg ervoor dat native speakers die de lokale markt kennen deze content creëren. Als je hier meer over wilt weten, lees dan ons artikel over het maken van geweldige kopij in meerdere talen.Zodra je klaar bent met het schrijven van je stuk, heb je de eerste versie van je artikel. In de laatste fase van het schrijven zul je deze eerste versie verbeteren. De laatste stap zal nog heel wat tijd in beslag nemen.

Conclusie van SEO copywriting

SEO copywriting werkt het best wanneer je een duidelijke werkwijze volgt en zorgt dat je tekst zo goed mogelijk is. Hoewel niet iedereen van nature een geboren schrijver is, is SEO tekstschrijven iets waar iedereen beter in kan worden met oefening. Vergeet niet om je content regelmatig bij te werken, zodat deze niet verouderd of achterhaald raakt!

Wil jij optimaal geschreven content voor SEO? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.