Waarom backlinks nog steeds onmisbaar zijn voor SEO in 2025
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn links op andere websites dan je eigen website die teruggaan naar een pagina op jouw website. Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd omdat ze het verkeer van een andere website vertegenwoordigen dat naar je eigen site komt. De kwaliteit en kwantiteit van je backlinks kunnen je helpen om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing. Backlinks worden beschouwd als een indicator van hoe populair jouw website is bij gebruikers. Het implementeren, beheren en analyseren van de prestaties van backlinks is een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie en de strategie hierachter.
Om het organische verkeer te verhogen en om opgemerkt te worden door zoekmachines, moet je investeren in on-page en off-page SEO. On-page optimalisatie is een proces van het creëren van content die zoekmachines (en gebruikers) helpt te begrijpen waar jouwwebsite over gaat. Off-site optimalisatie gaat over het aantonen aan zoekmachines dat jouw content waarde biedt aan derden. En de belangrijkste waardeverklaring is een backlink.
Wat is het verschil tussen een link en een backlink?
Afzonderlijke documenten op het web zijn met elkaar verbonden via links, ze vormen de lijm die het web bij elkaar houdt. Interne links zijn links tussen webpagina’s op hetzelfde domein en ze zijn er vooral om mensen te helpen navigeren op de website. Externe links maken verbinding met webpagina’s op andere domeinen en hebben een breder aanbod aan mogelijke bedoelingen, waaronder:
- De lezer een bredere context bieden
- Een bewering in de tekst ondersteunen
- Een bron aanhalen of geven
- Iets aanbevelen
- Authenticiteit toevoegen
In elk geval staat de link op de pagina om de lezer extra waarde te bieden, dus de uitgaande link is een waardevol bezit. Het is belangrijk om te begrijpen dat de link een richting heeft. Als hij uitgaat op de pagina die linkt, komt hij binnen op de doelpagina. Daarom is dit een backlink naar de doelpagina. Zoekmachines herkennen dat de backlink waarde heeft en belonen de doel-URL, waarbij ze de link interpreteren als volledig opzettelijk. Daarom geven backlinks die naar jouw website verwijzen zoekmachines aan dat jouw content waarde heeft. In feite zijn backlinks een van de krachtigste rankingfactoren. Ze spelen een grote rol in het succes (of falen) van elke website als het gaat om organisch zoekverkeer.
Wat is backlink autoriteit en hoe wordt deze bepaald?
Een van de belangrijkste redenen waarom Google de dominante zoekmachine is, is omdat het als eerste het belang van backlinks in zoekmachine optimalisatie inzag. Toen Google in 1998 werd gelanceerd, gebruikte het een revolutionair algoritme voor het rangschikken van webpagina’s op basis van linkpopulariteit, wat betekent dat een pagina hoger scoort als er meer links naar worden gelegd.
Dit algoritme, genaamd “PageRank” naar Larry Page (medeoprichter van Google, samen met Sergey Brin), berekent niet alleen het aantal links dat een bepaalde webpagina ontvangt; het meet ook de autoriteit van die links. Dit betekent dat niet alle backlinks gelijk zijn. Stel je voor dat een van de pagina’s op je website een backlink heeft van twee webpagina’s op verschillende externe domeinen:
- Pagina A heeft 200 backlinks
- Pagina B heeft 20 backlinks
Als deze twee pagina’s over hetzelfde onderwerp zouden gaan, zou pagina A waarschijnlijk hoger ranken dan pagina B. Dit komt omdat pagina A gezaghebbender zou zijn vanwege het feit dat deze 10 keer zoveel links heeft. In termen van deze twee backlinks naar jouw site, is de link van pagina A waardevoller dan de link van pagina B omdat deze een hogere autoriteit heeft. In wezen kent het algoritme een autoriteitswaarde toe aan elke webpagina op basis van de hoeveelheid en kwaliteit van de inkomende links.
Een eenvoudig linknetwerk verkennen
PageRank is een iteratief algoritme. Dit betekent dat de gegevens worden berekend, teruggekoppeld naar zichzelf en vervolgens vele herhalingen moeten worden uitgevoerd voordat het stabiliseert. Dit komt omdat de relatieve autoriteit van alle pagina’s in een bepaald netwerk van elkaar afhangt. Stel je bijvoorbeeld een netwerk van vier pagina’s voor.
- Pagina A linkt naar pagina B en pagina C en heeft een backlink van pagina B
- Pagina B linkt naar pagina A en pagina D en heeft backlinks van pagina A en Pagina C
- Pagina C linkt naar pagina B en pagina D en heeft een backlink van pagina A
- Pagina D linkt niet uit maar heeft backlinks van pagina B en pagina C
Om de autoriteit die aan pagina D wordt doorgegeven te berekenen, moeten we eerst de autoriteit van pagina B en pagina C weten. Maar de autoriteit van pagina B is afhankelijk van pagina A en pagina C, en de autoriteit van pagina A zelf is afhankelijk van pagina B. Je ziet hoe zelfs een eenvoudig netwerk snel complex kan worden. Alleen door de berekeningen steeds opnieuw uit te voeren, kan de oplossing zich aandienen. De wiskunde is niet zo ingewikkeld, maar de grootte van de dataset (de triljoenen links op het hele internet) en de hoeveelheid benodigde berekeningen maken het een enorme taak.
Wat is domein autoriteit?
Domein autoriteit beschrijft het mini-netwerk van URL’s en links die bestaan op je eigen site. Net als backlinks van externe sites, geven interne links binnen jouw eigen site ook autoriteit door van de ene URL naar de andere. Het is logisch dat links van grote merkwebsites meer domein autoriteit hebben dan links van kleine lokale bedrijven. Als je homepagina backlinks krijgt van een lokale nieuwswebsite, verhoogt dit de autoriteit van je homepagine. Maar omdat er ook links zijn naar andere pagina’s op je site, wordt een deel van deze autoriteit verdeeld over de pagina’s waarnaar wordt gelinkt vanaf je homepage. Met deze autoriteitsboost wordt de autoriteit ook gedeeld tussen de pagina’s waarnaar ze linken. Dus inkomende backlinks van externe sites sijpelen uiteindelijk door de interne linkarchitectuur over je hele site. Hoe dichter bij de top van de keten, bij wijze van spreken, hoe meer linkautoriteit ze ontvangen. Dit is hoe grote merken de markt kunnen domineren voor bepaalde zoektermen. De kracht van hun domein en slimme interne linkpraktijken kunnen ervoor zorgen dat zelfs gloednieuwe pagina’s goed scoren.
Kwantiteit en kwaliteit
Als het op backlinks aankomt, zijn beide belangrijk. Hoewel het nauwkeurig berekenen van de exacte waarde van linkautoriteit een zeer ondoorzichtige en complexe taak is, biedt kennis over hoe PageRank werkt een aantal basisvuistregels.
- Je wilt zoveel mogelijk backlinks aantrekken als je kunt.
- Het is beter om backlinks te krijgen van gezaghebbende websites.
- Je kunt je intuïtie gebruiken om te bepalen of een website er gezaghebbend uitziet.
- Het aantrekken van meer backlinks zal een positief effect hebben op je hele website.
Kortom, je wilt zowel kwaliteit als kwantiteit als het gaat om backlinks.
De voordelen van backlinks
Het opbouwen van backlinks is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie omdat zoekmachines ze gebruiken om de autoriteit en relevantie van een pagina te bepalen. Zoekmachines bepalen hoe belangrijk een pagina is aan de hand van backlinks. Niet alle backlinks zijn echter even waardevol. Zoekmachines beoordelen backlinks op basis van de kwaliteit van de website die de links geeft in plaats van het aantal backlinks dat je website heeft. Backlinks kunnen je ranking verbeteren omdat ze waarde uitstralen. Uiteindelijk geldt: hoe meer backlinks van hoge kwaliteit je hebt, hoe hoger je pagina’s kunnen scoren in zoekmachines. Bovendien helpen ze je merk om online ontdekt te worden. Wanneer populaire sites teruglinken naar je website, kun je meer verwijzingsverkeer krijgen van mensen die al geïnteresseerd zijn in de onderwerpen die je bespreekt. Hierdoor komen er meer potentiële klanten in de marketingtrechter terecht.
Hoe worden backlinks beoordeeld op relevantie?
Nu je het antwoord weet op de vraag “wat zijn backlinks?”, gaan we eens kijken hoe zoekmachines backlinks beoordelen op relevantie. De andere belangrijke factor als het gaat om backlinks is relevantie. Naast het berekenen van de autoriteit van een backlink naar je website, kijkt Google ook naar de relevantie van de link: komt het onderwerp van de link, de pagina content of de website overeen met het onderwerp van het doel van de link? Stel bijvoorbeeld dat je een website hebt die muziekapparatuur verkoopt, en je hebt een webpagina die gitaar plectrums verkoopt waarnaar 3 verschillende websites linken:
Link 1
- De website is erg populair in de muziekindustrie.
- De webpagina met de link gaat over gitaren.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt is “Lees hier meer”.
In dit geval geeft de anchor tekst geen relevantiesignalen door, maar de webpagina en de website wel, waardoor dit een relevante link is.
Link 2
- De website is erg populair in de auto-industrie.
- De webpagina die de link naar jou bevat, gaat over tanken.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt is “Benzine vs. diesel.”
Voor Link 2 zijn er geen relevante signalen. De link lijkt zelfs zo irrelevant dat Google er misschien helemaal geen waarde aan hecht, ook al komt hij van een gezaghebbende website.
Link 3
- De website is niet erg populair in de branche voor gitaarapparatuur.
- De webpagina die de link naar jou bevat, gaat over gitaar plectrums.
- De ankertekst die in de link wordt gebruikt is “Beste gitaar plectrums”.
In het voorbeeld van link 3 zijn de website, webpagina en ankertekst allemaal relevant. Ondanks dat het een minder gezaghebbende website is, is dit een waardevolle link omdat het duidelijke relevantie signalen afgeeft.
Je kunt backlinks krijgen van veel verschillende bronnen. Sommige zijn van schijnbaar irrelevante websites en over het algemeen helpen deze je niet en doen ze je ook geen kwaad. De links die je het meest zullen helpen zijn zeer relevant, omdat dit een veel duidelijker signaal geeft aan Google dat je site goed past bij een bepaald onderwerp. Zodra je hebt gedaan wat je kunt voor onpage optimalisatie, is het opbouwen van backlinks naar je site het meest waardevolle wat je kunt doen om je rankings te verbeteren. Helaas is het een van de moeilijkste taken in zoekmachine optimalisatie. Om een link te krijgen, moet je iemand anders ervan overtuigen dat ze een webpagina op hun site kunnen verbeteren door te linken naar een webpagina op jouw site. Het is niet aan te raden om willekeurige mensen te e-mailen en hen te vragen een link naar je te plaatsen. In plaats daarvan zijn er meer professionele best practices om backlinks naar je site te krijgen.
Hoe krijg je backlinks?
Linkbuilding
Linkbuilding is het proces van actief backlinks verwerven. Het is een niche specialiteit van zoekmachine optimalisatie die veel oefening vraagt. Als je begint, is het echter voldoende om de waarde van links te begrijpen en activiteiten te ondernemen die het potentieel hebben om backlinks te genereren. Linken naar andere webpagina’s is immers een fundamenteel onderdeel van wat het web maakt tot wat het is. De grootste zorg is het omgekeerde: als je geen enkele activiteit onderneemt die backlinks kan opleveren, geef je jezelf een zeer kleine kans om je zoekresultaten te verbeteren. Linkbuilding is een proces dat wat vallen en opstaan vereist.
Linkgeneratie ideeën
In wezen gebeurt het genereren van backlinks op 2 manieren.
- Iemand heeft je content gevonden en besluit naar je te linken.
- Je plaatst je content voor iemand en die persoon kiest ervoor om naar jou te linken.
Het genereren van links werkt op dezelfde manier als het genereren van leads; je moet mensen bereiken met je content. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen. Wat uiteindelijk het meest effectief is, hangt af van het type content op jouw website, de mensen en bedrijven die naar je zouden kunnen linken en hoe je ze zover kunt krijgen dat ze naar jouw site kijken.
Hier zijn een paar instanties die je kunnen helpen meer backlinks te krijgen:
- Leveranciers en detailhandelaren. Als je al een bestaande zakenrelatie hebt met andere bedrijven, moedig hen dan aan om je op hun website te vermelden. Misschien hebben ze al een vermeldingssectie, zorg ervoor dat je site daarop staat.
- Partners. Zakelijke partnerschappen met wederzijds voordeel hebben al genoeg voordelen, maar er is geen reden waarom je een bestaande relatie niet kunt gebruiken om jouw bedrijf nog meer in de schijnwerpers te zetten. Je zou je partner wat content kunnen aanbieden voor op hun website, of wat co-promotie activiteiten kunnen doen zoals een webinar. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je je openlijk blootgeeft aan hun publiek.
- Lokale gemeenschap. Je lokale gemeenschap steunen is een geweldige manier om iets terug te doen en tegelijkertijd een positief verhaal over je bedrijf te vertellen. Als je nog niet actief bent in de lokale gemeenschap, zoek dan uit hoe je erbij betrokken kunt raken. Denk bijvoorbeeld aan het sponsoren van evenementen, het organiseren van lokale bijeenkomsten of vrijwilligerswerk op lokale scholen of universiteiten. Deze links zijn ook waardevol voor lokale seo.
- Getuigenissen. Als je een tevreden gebruiker bent van producten en diensten online, kunnen ze een case of testimonial publiceren als je een overtuigend succesverhaal kunt vertellen. Als je in staat bent om de juiste persoon te vinden om het te vragen, is het een vrij gemakkelijke verkoop. Deze content is superbruikbaar voor marketeers die hun producten willen verkopen en als je er een link uit krijgt, is het een win win situatie.
- Goede doelen. Liefdadigheidswerk kan veel goodwill opleveren en liefdadigheidsinstellingen zetten bedrijven die hen steunen vaak graag in de schijnwerpers. Hoewel het helpen van goede doelen puur voor linkbuilding moreel twijfelachtig is, is er geen reden waarom je niet zou kunnen proberen om het rendement van liefdadigheidswerk dat jij of je werknemers al doen te maximaliseren.
- Nichebloggers. In veel sectoren zijn er gepassioneerde bloggers die voortdurend inhoud produceren voor hun eigen publiek. Relaties opbouwen met deze bloggers is een uitstekende manier om jezelf online een stapje voor te zijn. Ze hebben al een betrokken publiek dat hun inhoud leuk vindt en als jouw product of dienst goed bij hun publiek past, kan samenwerking veel voordelen opleveren. Bied aan om een artikel te schrijven, stuur ze monsters, doe een interview of betaal ze om als gastauteur op jouw site te schrijven.
- Pers. Hoewel het moeilijk kan zijn om pers te krijgen, biedt het mogelijkheden omdat journalisten altijd op zoek zijn naar verhalen. Als je toevallig een boeiend verhaal hebt over je bedrijf of je producten, kan het hen intrigeren om het te horen. De pers heeft ook het potentieel om het bereik van je verhaal te vermenigvuldigen, omdat andere nieuwsuitgevers verhalen oppikken en opnieuw publiceren voor hun publiek. Het leren van essentiële PR-basisprincipes kan je helpen bij het pitchen aan de pers en begrijpen wat in aanmerking komt als een goed verhaal
Met al deze ideeën moet je nooit iemand pitchen met de vraag of ze een link naar jou willen plaatsen. De link is een natuurlijk bijproduct van de vermelding of het artikel. Het idee is dat je deelneemt aan activiteiten waarbij backlinks een potentieel resultaat zijn. De beste ideeën zijn ideeën die zakelijke waarde bieden, zelfs als je de backlink niet krijgt.