Waarom backlinks nog steeds onmisbaar zijn voor SEO in 2025

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit beschrijft het mini-netwerk van URL’s en links die bestaan op je eigen site. Net als backlinks van externe sites, geven interne links binnen jouw eigen site ook autoriteit door van de ene URL naar de andere. Het is logisch dat links van grote merkwebsites meer domein autoriteit hebben dan links van kleine lokale bedrijven.  Als je homepagina backlinks krijgt van een lokale nieuwswebsite, verhoogt dit de autoriteit van je homepagine. Maar omdat er ook links zijn naar andere pagina’s op je site, wordt een deel van deze autoriteit verdeeld over de pagina’s waarnaar wordt gelinkt vanaf je homepage. Met deze autoriteitsboost wordt de autoriteit ook gedeeld tussen de pagina’s waarnaar ze linken. Dus inkomende backlinks van externe sites sijpelen uiteindelijk door de interne linkarchitectuur over je hele site. Hoe dichter bij de top van de keten, bij wijze van spreken, hoe meer linkautoriteit ze ontvangen. Dit is hoe grote merken de markt kunnen domineren voor bepaalde zoektermen. De kracht van hun domein en slimme interne linkpraktijken kunnen ervoor zorgen dat zelfs gloednieuwe pagina’s goed scoren.

Kwantiteit en kwaliteit
Als het op backlinks aankomt, zijn beide belangrijk. Hoewel het nauwkeurig berekenen van de exacte waarde van linkautoriteit een zeer ondoorzichtige en complexe taak is, biedt kennis over hoe PageRank werkt een aantal basisvuistregels.

  • Je wilt zoveel mogelijk backlinks aantrekken als je kunt.
  • Het is beter om backlinks te krijgen van gezaghebbende websites.
  • Je kunt je intuïtie gebruiken om te bepalen of een website er gezaghebbend uitziet.
  • Het aantrekken van meer backlinks zal een positief effect hebben op je hele website.

Kortom, je wilt zowel kwaliteit als kwantiteit als het gaat om backlinks.

Wil jij optimaal gebruiken maken van backlinks? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.