Wat is display adverteren en hoe is het effectief?

Wat is display adverteren?

Display advertenties zijn een soort online advertenties die tekst, afbeeldingen en een URL combineren die verwijst naar een website waar een klant meer informatie kan vinden of producten kan kopen. Er zijn vele advertentieformaten. Deze advertenties kunnen statisch zijn met een afbeelding of geanimeerd met meerdere afbeeldingen, video of veranderende tekst. Een advertentiecampagne kan verschillende doelen hebben, en sommige display advertenties geven informatie over het product terwijl andere zijn ontworpen om te vermaken en te betrekken door middel van eenvoudige spelletjes of puzzels. Banneradvertenties zijn een veelgebruikte vorm van display advertenties die vaak worden gebruikt voor bewustmakingscampagnes.

Digitaal adverteren verandert het gezicht van de marketingindustrie. Concurrerend blijven in deze evoluerende markt vereist een sterke greep op digitale marketing in al zijn vormen. Een van de gemakkelijkste manieren om te beginnen is met display adverteren. Je hebt display advertenties al eerder gezien, zelfs als je je dat toen niet realiseerde. Display advertenties verschijnen op websites van derden en maakt gebruik van video-, beeld- of tekstelementen om producten of diensten aan de man te brengen.

Er zijn veel soorten display advertenties. Banneradvertenties zijn een voorbeeld van display advertern. Hetzelfde geldt voor leaderboard advertenties op desktop en mobiel. De meeste advertenties zijn rechthoekig of vierkant van vorm en de content die ze bevatten is meestal zo ontworpen dat deze overeenkomt met die van de hostwebsite en de geselecteerde publieksvoorkeuren.

Display advertenties campagnes kunnen worden uitgevoerd via advertentienetwerken zoals Facebook adverteren of Google adverteren die krachtige doelgroepgerichte functies en advertentieformaten bieden (die je ook kunt combineren met zoekadvertenties).

Welke advertenties types zijn er voor display adverteren?

Display advertenties variëren sterk in termen van doelgroep en hoe ze werken. Hier volgt een overzicht van de verschillende opties voor display advertenties en wat ze doen.

1. Remarketing advertenties
De meeste display advertenties die je tegenwoordig ziet, zijn remarketing advertenties, ook bekend als retargeting advertenties. Dankzij de trend naar advertentiepersonalisatie zijn retargeting campagnes wijdverspreid. Volgens onderzoek koopt 91% van de consumenten liever bij merken die hun interesses onthouden en aanbiedingen doen op basis van hun behoeften. Retargeting advertenties doen precies dat, en ze zijn gemakkelijk te implementeren voor merken. Zo werken ze.

Om te beginnen plaats je een klein stukje code op je website dat informatie verzamelt over het surfgedrag van bezoekers, inclusief wanneer ze naar een categorie- of productpagina navigeren. Op basis van de informatie die je verzamelt, ontwikkel je lijsten met klanttypes en welke soorten reclameboodschappen hen waarschijnlijk zullen aanspreken. Maak en plaats vervolgens display advertenties op basis van de verschillende interessecategorieën die je hebt waargenomen.
Een dynamische remarketing campagne is een effectieve manier om je merk aanwezig te houden in de hoofden van shoppers die al interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt.

2. Gepersonaliseerde advertenties
Google beschouwt remarketing als een subcategorie van gepersonaliseerde advertenties, die effectief kunnen zijn als je je publiek segmenteert om een betere gebruikerservaring te bieden. Gepersonaliseerde advertenties richten zich op consumenten op basis van demografische targeting en de interesses die ze online hebben getoond. Je kunt zelfs advertenties maken die gepersonaliseerde productaanbevelingen tonen op basis van de recente interacties van een gebruiker met je website. Naast remarketing onderscheidt Google 4 verschillende soorten gepersonaliseerde advertenties. Elk gebruikt algemeen gebruikersgedrag en voorkeuren in plaats van interacties met een bepaald merk als targetingoptie.

  • Affiniteitstargeting toont je advertenties aan consumenten die een actieve interesse in jouw markt hebben getoond. Deze affiniteitsgroepen kunnen relatief breed zijn, zoals “autoliefhebbers” of “filmliefhebbers”, zodat je grote aantallen mensen kunt bereiken.
  • Met kleinere aangepaste affiniteitsgroepen zoals “langeafstandlopers” en “orchideeënkwekers” kunt u specifieker zijn over de interesses die u wilt bereiken. Houd er rekening mee dat als je kleinere groepen gebruikt, je een kleiner publiek bereikt.
  • Aangepaste intentie- en in-marketingadvertenties richten zich op consumenten die actief op zoek zijn naar producten of services zoals die van jou. Je zult minder mensen bereiken dan met affiniteitstargeting of aangepaste affiniteitstargeting, maar de mensen die je advertentie zien zullen dichter bij een aankoop staan.
  • Advertenties voor gelijksoortige doelgroepen richten zich op mensen die interesses of kenmerken gemeen hebben met je huidige bezoekers. Om lijsten met nieuwe maar vergelijkbare doelgroepen te maken, vergelijkt Google de profielen van mensen op je remarketinglijsten met die van andere gebruikers en identificeert vervolgens overeenkomsten.

3. Contextueel gerichte advertenties
In plaats van jouw advertenties weer te geven aan mensen op basis van hun gebruikersprofiel, worden contextueel gerichte advertenties op websites geplaatst op basis van bepaalde criteria, waaronder:

  • Het onderwerp en de trefwoorden van je advertentie
  • Je taal- en locatievoorkeuren
  • Het overkoepelende thema van de hostwebsite
  • De browsegeschiedenis van de recente bezoekers van de website

Je kunt Google deze beslissingen laten nemen of je kunt er zelf een actieve rol in spelen door middel van ’topic targeting’. Google laat je kiezen uit een lijst met onderwerpen en zal je advertentie koppelen aan relevante pagina’s op het Display Netwerk of YouTube. Je kunt ook specifiek onderwerpen uitsluiten die slecht presteren of geen verband houden met je boodschap. Topic targeting lijkt veel op affinity targeting, behalve dat je advertenties worden gekoppeld aan websites in plaats van gebruikers.

4. Website plaatsing advertenties
Als je liever zelf de websites uitkiest waarop je advertentie komt te staan, dan is website plaatsing targeting je beste kans. Je kunt hele websites of individuele pagina’s binnen websites selecteren. Je kunt zelfs plaatsingstargeting combineren met contextuele targeting. Met deze aanpak kies je een site en laat je Google de meest relevante pagina’s voor je advertentie selecteren.

Display advertenties versus native advertenties

Als je zowel offline als online advertenties meetelt, is display adverteren zo oud als het bedrijfsleven zelf. De allereerste display advertentie op het internet was een AT&T-advertentie uit 1994 en sindsdien zijn ze alleen maar populairder geworden. Display advertenties zijn nog steeds populair, maar een nieuwe strategie genaamd native advertenties is begonnen om een deel van hun marktaandeel te nemen. Native advertenties zijn ontworpen om op te gaan in de andere content op een pagina. Deze komen vooral voor in nieuwsfeeds van sociale media. Deze advertenties zien eruit als gewone gebruikersberichten, hoewel ze wettelijk verplicht zijn om het woord “gesponsord” weer te geven om misleiding te minimaliseren.

Native advertenties vallen minder op dan display ads en kunnen soms gebruikers bereiken die ad blocking software hebben ingeschakeld. Ze kunnen een geweldige manier zijn om potentiële klanten aan je te binden, omdat de meeste mensen beter reageren op inhoud als het geen overduidelijke advertentie is. Maar er is altijd het risico dat wanneer ze het einde bereiken en erachter komen dat de post of het artikel dat ze net hebben gelezen reclame was, ze zich bedrogen voelen. Marketeers van native advertising lopen ook het risico dat ze hun merklogo en informatie te goed verbergen. De kans bestaat dat lezers het niet opmerken, laat staan dat ze het onthouden. Misschien herinneren ze zich het bericht, maar dat is niet veel waard als ze zich niet kunnen herinneren wie het geplaatst heeft.

De voordelen van display adverteren

1.Display advertenties leiden tot een betere naamsbekendheid.
In tegenstelling tot native advertenties die redactionele content nabootsen, zijn display advertenties duidelijk advertenties. Hoewel dat soms betekent dat mensen ze uit principe zullen negeren, betekent het ook dat het publiek onmiddellijk herkent dat ze een boodschap van jouw merk zien.

2. Display advertenties brengen je boodschap snel over.
De meeste display advertenties zijn gebaseerd op visuals, niet op tekst. Je publiek hoeft niet helemaal door een artikel of infographic heen te lezen om bij je merkboodschap te komen, zoals bij content marketing of native advertenties. Zelfs als mensen langs deze berichten scrollen, maken ze nog steeds indruk.

3. Display advertenties zijn gemakkelijk te maken en te plaatsen.
In vergelijking met andere vormen van digitale reclame vereisen display-advertenties geen complexe integratie met uitgeverswebsites. Ze kunnen op bijna elke site worden geplaatst die deel uitmaakt van het deelnemende advertentienetwerk zonder veel technische kennis.

4. Display advertenties bereiken klanten in elke fase van de trechter.
Een goed doordachte digitale reclamecampagne kan je helpen je doelgroep te bereiken in elke fase van het besluitvormingsproces, van behoeftebewustzijn tot aankoopbereidheid. Het enige wat je nodig hebt, is kennis van targetingmethoden.

Als je bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten verkoopt, zou je aangepaste intentie-advertenties kunnen plaatsen om mensen te bereiken die op zoek zijn naar nieuwe modellen fornuizen of wasmachines. Je zou dan een breder net kunnen uitwerpen door een contextueel gerichte advertentie te plaatsen op sites voor woningverbetering, vastgoedblogs of zelfs opvoedingsforums.

5: Weergaveadvertenties bieden veel waar voor je geld.
Hoewel relatief weinig mensen daadwerkelijk op display advertenties klikken, kunnen ze je helpen het grootste segment in je doelmarkt te bereiken. Hun bereik is even groot als dat van traditionele zoekmachine advertenties terwijl ze minder opdringerig zijn. Een display advertentie is veel minder storend dan een televisie- of radiospot, vooral als ze gepaard gaat met relevante inhoud.

De nadelen van display adverteren

1: Mensen houden niet van advertenties.
Consumenten vinden tegenwoordig dat advertenties vaker voorkomen en opdringeriger zijn dan vroeger. Veel mensen ergeren zich aan opdringerige advertenties en als ze zich ergeren aan online advertenties, gebruiken ze vaak software om advertenties te blokkeren, zodat ze ze helemaal niet zien.

2: Beeldschermadvertenties kunnen te minimaal zijn.
Display-advertenties zijn bedoeld om je boodschap zo snel en eenvoudig mogelijk over te brengen, maar hun korte lengte kan tegen hen werken. Durfkapitalist Gilad de Vries heeft ontdekt dat ze het meest effectief zijn als ze kijkers naar longform content leiden. Hoewel display advertising nuttig is, zal het waarschijnlijk niet de echte krachtpatser achter je marketingstrategie zijn.

3: Ze hebben relatief lage doorklik- en conversiepercentages.
De click-through rates voor banneradvertenties liggen gemiddeld rond de 0,1%, een lager totaal dan veel andere vormen van online reclame. Dit vertaalt zich meestal naar lagere conversies.

De meeste mensen zien banneradvertenties vroeg in hun kooptraject, dus ze worden het best gebruikt als onderdeel van een langetermijnmarketingplan. Je display advertenties kunnen de interesse van een potentiële klant wekken en hem voorbereiden op meer diepgaande content later.

Hoe kan je de prestaties van je display advertenties meten?

1: Mensen houden niet van advertenties.
Consumenten vinden tegenwoordig dat advertenties vaker voorkomen en opdringeriger zijn dan vroeger. Veel mensen ergeren zich aan opdringerige advertenties en als ze zich ergeren aan online advertenties, gebruiken ze vaak software om advertenties te blokkeren, zodat ze ze helemaal niet zien.

2: Beeldschermadvertenties kunnen te minimaal zijn.
Display-advertenties zijn bedoeld om je boodschap zo snel en eenvoudig mogelijk over te brengen, maar hun korte lengte kan tegen hen werken. Durfkapitalist Gilad de Vries heeft ontdekt dat ze het meest effectief zijn als ze kijkers naar longform content leiden. Hoewel display advertising nuttig is, zal het waarschijnlijk niet de echte krachtpatser achter je marketingstrategie zijn.

3: Ze hebben relatief lage doorklik- en conversiepercentages.
De click-through rates voor banneradvertenties liggen gemiddeld rond de 0,1%, een lager totaal dan veel andere vormen van online reclame. Dit vertaalt zich meestal naar lagere conversies.

De meeste mensen zien banneradvertenties vroeg in hun kooptraject, dus ze worden het best gebruikt als onderdeel van een langetermijnmarketingplan. Je display advertenties kunnen de interesse van een potentiële klant wekken en hem voorbereiden op meer diepgaande content later.

De beste werkwijze voor display adverteren

Zoals bij elke vorm van adveteren hangt de effectiviteit van een display advertentie af van het ontwerp. Hier zijn een paar richtlijnen die je zullen helpen om op het juiste spoor te blijven.

Respecteer de ervaring van je publiek
Vermijd autoplay video advertenties, pop-ups en advertenties waar je kijkers niet vanaf komen door weg te scrollen. Deze tactieken zorgen er zeker voor dat mensen je opmerken, maar niet op de manier die je zou willen. Probeer in plaats daarvan een statische advertentie te plaatsen aan de rand van het scherm of in de tekst van de site. Een andere vuistregel is om ervoor te zorgen dat jouw advertentie niet meer dan een derde van het scherm beslaat. Een hoge advertentiedichtheid kan gebruikers irriteren door de content waarvoor ze kwamen te blokkeren, vooral als ze op mobiele apparaten zitten.

Gebruik een eenvoudig ontwerp
Je merkverhaal is belangrijk, maar display advertenties zijn vaak te klein om elk detail te laten zien. Om gebruikers niet te overweldigen, kun je het beste een eenvoudig ontwerp gebruiken en zo weinig mogelijk woorden gebruiken om je boodschap over te brengen.

Ga voor kwaliteit boven kwantiteit
Omdat je alleen het essentiële opneemt, moet je ervoor zorgen dat alles er goed uitziet. Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie, goed leesbare letters en een logo dat duidelijk en vet is. Vergeet niet om een voorbeeld van elke afbeelding te bekijken nadat je deze hebt geëxporteerd.

Zet een sterke oproep tot actie op
Je oproep tot actie, of CTA, is het belangrijkste onderdeel van je display advertentie. Een effectieve CTA moedigt gebruikers aan om door te klikken naar de homepage van je site, een specifieke productpagina of een speciale aanbieding. Het kan verleidelijk zijn om een eenvoudige CTA te maken zoals “klik hier” of “ga verder”, maar door specifiek te zijn wordt de CTA veel effectiever. Hier zijn enkele tips voor het maken van een sterke CTA.

  • Maak je CTA gericht op voordelen. CTA’s als “Download ons gratis eBook” of “Lees meer” laten kijkers weten dat ze iets waardevols zullen ontvangen als ze doorklikken.
  • Gebruik overtuigende taal. Verleid je kijkers met promotieartikelen of mogelijke kortingen.
  • Creëer urgentie. Overtuig je publiek ervan dat ze zullen verliezen als ze wegnavigeren van je advertentie.
  • Maak de knop de focus. Je CTA-knop moet niet alleen gemakkelijk te vinden zijn, hij moet ook onmogelijk te missen zijn.

 

Wil jij leads genereren met display advertern? Plan nu gratis gesprek en ontdek de mogelijkheden.